REAL

Az iskola mint szervezet a pedagógusok véleményének tükrében

Serfőző, Mónika (2005) Az iskola mint szervezet a pedagógusok véleményének tükrében. Magyar Pszichológiai Szemle, 60 (1-2). pp. 249-265. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.60.2005.1-2.13.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 April 2025.

Download (215kB)

Abstract

Az elmúlt években az iskolák szakmai autonómiájának erősödésével fokozott figyelem fordult az iskolák szervezeti működése felé is. Napjainkban követelmény az iskolák számára, hogy szervezeti kultúrájukkal, illetve szervezeti működésükkel tudatosabban, tervszerűbben foglalkozzanak. Tanulmányunkban azt elemezzük, hogyan gondolkodnak a pedagógusok iskolájuk szervezeti működéséről, észlelik-e a szervezeti érték- és normarendszer koherenciáját. Elemzésünk egy sokrétű empirikus munkára épül. 1996 és 2003 között három egymásra épülő kutatás során vizsgáltuk az iskolák szervezeti működését. Összesen 28 iskola 639 pedagógusát kérdeztük meg. Az iskolák között voltak budapestiek (24) és debreceniek (4), általános iskolák (24) és gimnáziumok (4), valamint önkormányzati (19), alapítványi (5) és egyházi (4) fenntartású intézmények. A szervezeti működés különböző területeinek megismeréséhez kérdőíveket alkalmaztunk. A téma feltáró, leíró jellegű megközelítése érdekében ezt kiegészítettük még írásbeli nyitott kérdésekkel, az iskolavezetőkkel és pedagógusokkal készített interjúkkal, nevelőtestületi ülések megfigyelésével és iskolai dokumentumok elemzésével. Írásunkban elsőként bemutatjuk, hogyan vélekednek a pedagógusok iskolájuk egyedi sajátosságairól, abban milyen szervezeti elemeket észlelnek jelentősnek. Ezek közül kiemeljük az iskolai légkört és a vezetést, az erre vonatkozó vélekedéseket külön is tárgyaljuk. A kérdőívek feldolgozása során főkomponens-elemzés segítségével vizsgáltuk, hogy a pedagógusok milyen főbb dimenziók mentén észlelik és jellemzik iskolájuk kultúráját. Elemzésünkben bemutatjuk, hogy ezek a faktorok hogyan viszonyulnak a Quinn-féle „versengő értékek” modellben leírt kultúratípusokhoz. A szervezeti működésről készített strukturált interjúk összegzésében arra mutatunk rá, hogy a pedagógusok élményeiben hogyan fedezhetők fel az iskolai érték- és normarendszer hatásai. Tapasztalataink szerint nincs koherens kultúrakép az egy intézményben dolgozók fejében, de ha konkrét folyamatokról kérdezzük őket, akkor képesek azonosítani iskolájuk szervezeti működésének sajátosságait. Végül írásunk végén azt mutatjuk meg, hogy milyen hasonlatokat találnak a tanárok iskolájukra, azt elemezzük, hogy ezekben a metaforákban milyen szervezeti jellemzőkre utalnak.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 19 Feb 2018 12:35
Last Modified: 19 Feb 2018 12:35
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/74734

Actions (login required)

Edit Item Edit Item