Varga, Attila (2006) Pszichológia a fenntartahtóságért. Magyar Pszichológiai Szemle, 61 (1). pp. 187-206. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.61.2006.1.11.pdf Restricted to Repository staff only until 31 March 2026. Download (263kB) |
Abstract
A környezeti válság további elmélyülésének megakadályozása érdekében az Egyesült Nemzetek Szervezete 57. közgyulése 2002 decemberében a 2005-2015 közötti évtizedet a fenntarthatóságra nevelés évtizedének nyilvánította. Vagyis a nemzetközi közösség egy teljes évtizedet szán annak a célnak az elérésre, hogy az oktatás minden szintjét és formáját áthassák a fenntarthatóság, a környezetvédelem alapértékei. A tanulmány elso részében röviden bemutatásra kerül, hogy milyen magyarázatokat ad a pszichológia a környezeti válság kialakulására, és milyen segítséget tud nyújtani a válság kezeléséhez. A környezeti válság kialakulását a pszichológia több szempontból - evolúciós, szociálpszichológiai és természetesen környezetpszichológiai keretben - is képes értelmezni. Ezen értelmezések alapján a válság kezelésében használható javaslatok is születtek, melyek gyakorlati megvalósítására azonban a pszichológián kívül álló okok miatt ritkán kerül sor. A tanulmány második fele a környezeti attitud mérésének lehetoségeibe és nehézségeibe nyújt bepillantást, az e téren végzett magyarországi vizsgálatokat egy, 750 tizenéves diákkal végzett kutatás köré rendezve. A tanulmány befejezo része áttekintést ad a fenntarthatóság pedagógiájához kötheto egyéb magyarországi kutatásokról és az e téren a pszichológia elott álló további feladatokról.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 01 Mar 2018 15:48 |
Last Modified: | 01 Mar 2018 15:48 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75344 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |