Kormos, Judit and Sáfár, Anna (2006) A munkamemória és nyelvérzék szerepe az intenzív nyelvtanulásban. Magyar Pszichológiai Szemle, 61 (4). pp. 557-580. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.61.2006.4.3.pdf Restricted to Repository staff only until 31 December 2026. Download (248kB) |
Abstract
A nyelvtanulás sikerében legfontosabb szerepet játszó két kognitív változó a nyelvérzék és a munkamemória. Kutatásunk a verbális munkamemória, a nyelvérzék és a nyelvtudás kapcsolatát vizsgálja egy budapesti két tannyelvű gimnázium (angol) nyelvi előkészítő évfolyamának diákjai között. A nyelvérzék komponensei közül az idegen nyelvi szabályok felismerésének képessége mutatta a legjelentősebb kapcsolatot az idegen nyelvi teljesítménnyel. A verbális munkamemória terjedelem közepesen erős kapcsolatban állt az elsajátított idegen nyelvi szókinccsel és nyelvtani tudással, valamint az idegen nyelvi beszéd folyékonyságával. Eredményeink alapján azt feltételezzük, hogy a verbális munkamemória nemcsak az idegen nyelvi szavak, illetve a nyelvi elemek sorrendjének megtanulásában játszik szerepet, hanem abban is, hogy a megszerzett tudást a nyelvtanuló sikeresen elő tudja hívni, és hogy a figyelmét hatékonyan tudja megosztani a tartalmi tervezés és a nyelvi kivitelezés között. Kutatásunkban nem találtunk összefüggést a nyelvérzék és a verbális munkamemória terjedelem között, amely azt jelzi, hogy e két változó egymástól függetlenül járul hozzá a nyelvtanulás sikeréhez.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 01 Mar 2018 16:14 |
Last Modified: | 01 Mar 2018 16:14 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75370 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |