REAL

A magyar vonatkozó mellékmondatok megértése tipikus és zavart nyelvi fejlődésben

Kas, Bence and Lukács, Ágnes (2008) A magyar vonatkozó mellékmondatok megértése tipikus és zavart nyelvi fejlődésben. Magyar Pszichológiai Szemle, 63 (1). pp. 51-85. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.63.2008.1.5.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2028.

Download (430kB)

Abstract

Az összetett mondatok feldolgozására vonatkozó hipotézisek egyrészt nem különíthetőek el a hagyományosan vizsgált angolban, másrészt nem alkalmazhatóak közvetlenül tipológiailag eltérő nyelvekre. Tanulmányunk fő kérdései 1. a szerkezeti tényezőkkel összefüggő nyelvfüggetlen vagy specifikus feldolgozási nehézségekre, 2. a nyelvfejlődési zavarra jellemző profilbeli eltérésekre, illetve 3. a mondatmegértési teljesítmény és az általános információfeldolgozási képességek kapcsolatára irányultak. 12 fő iskoláskorú, nyelvfejlődési zavart mutató (NyZ), illetve hozzájuk receptívszókincs-pontszámban illesztett tipikus fejlődésű (TF) gyereket vizsgáltunk. A különböző vonatkozósszerkezetek megértését mondatlejátszási helyzetben teszteltük. A statisztikai elemzés szignifikáns csoport- és szerkezeti hatásokat jelzett, többek közt a főmondat megszakítottsága, a fej szerepe és a perspektívaváltáshatását. A mondattípusok viszonylagos nehézsége az OS > SS > OO > SOsorrendet mutatta. Miután ugyanazok a mondatszerkezetek bizonyultak nehezebbnek mindkét csoportszámára, eredményeink a nyelvfejlődési zavar nem reprezentációs elméleteit támogatják.A visszafelé számterjedelmet mint kovariánst tartalmazó statisztikai elemzés nem jelzett szerkezeti hatásokat, ami arra utalhat, hogy a szerkezetek közti bonyolultságbeli eltérések valójában a verbális munkamemória és a végrehajtó funkciók terhelésében jelentkez'

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 01 Mar 2018 16:56
Last Modified: 01 Mar 2018 16:56
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75419

Actions (login required)

Edit Item Edit Item