Inántsy-Pap, Judit (2010) Megosztás és társas kapcsolatok gyermekkorban = Sharing behavior and emotional relations in childhood. Magyar Pszichológiai Szemle, 65 (1). pp. 85-102. ISSN 0025-0279
Text
mpszle.65.2010.1.7.pdf Restricted to Repository staff only until 31 March 2030. Download (156kB) |
Abstract
Vizsgálatunkban a megosztási viselkedés és a társas viszonyok kapcsolatát vizsgáltuk 5 éves gyermekek esetében. Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy vajon különböző spontán, érzelmi alapon szerveződő diádikus kapcsolatokban tetten érhető-e a sajátos, az adott kapcsolat érzelmi beállítódásának megfelelő elosztásra és a másik elosztására vonatkozó becslési mintázat? Olyan viselkedési helyzetet alakítottunk ki, mely lehetővé teszi a gyerekek megosztási viselkedésének „mérését” a különböző érzelmi színezetű diádikus viszonyokban. Elosztási (adási) problémát provokáltunk egyedi helyzetben, és lehetőséget adtunk a kísérletben részt vevő gyereknek arra, hogy saját elosztási (odaadási) elveinek megfelelően fejezze ki a vonzalmát, illetve elutasítását a (szociometria alapján) kijelölt gyerekkel kapcsolatban. A gyerektől a társa ugyanilyen helyzetben történő elosztási viselkedésének elővételezését kértük. Kontrollként, a vizsgálati minta egy részében az eltérő érzelmi színezetű kapcsolatok mellett, semleges, „új” vagy ismeretlen gyerekhez kapcsolódó elosztást és elvárásokat is rögzítettünk. A különböző érzelmi színezetű diádikus kapcsolatok meghatározását és a társas helyzet azonosítását szociometrikus eljárással végeztük. Eredményeink szerint a gyermekek elosztási döntéseit érzelmeik alapvetően meghatározzák, a legtöbb érzelmi színezettel ellátott kapcsolati típus esetében elkülöníthetünk egy domináns, viselkedéses szinten értelmezhető elosztási mintázatot. | The present research focuses on preschool children’s sharing behavior on their different types of dyadic peer relationships. The dyadic peer relations were assessed based on sociometric nomination data where we made the distinction between positive and negative, reciprocated and non-reciprocated dyadic relations. The sharing behavior in these relations was analyzed in a special sharing task created by the author. First children had to share six strawberries, between him-/herself and the other child of the dyad then they had to predict the other child’s sharing behavior. In this sharing task children could express their sharing preference to the other child in different types of dyadic relationships. By asking children to predict the other child’s sharing behavior in the dyad we can see their knowledge about these relationships. The different pattern of sharing behavior, which was recognized in the different types of dyads, indicated that the sharing behavior was basically determined by the emotional bond between the children involved in a dyad.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 02 Mar 2018 10:51 |
Last Modified: | 02 Mar 2018 10:51 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75496 |
Actions (login required)
Edit Item |