Pléh, Csaba (2010) Kreativítás, tehetség és gyakorlás: hangsúlyváltások a kutatásban = Talent or practice: where is the contradiction? Magyar Pszichológiai Szemle, 65 (2). pp. 199-220. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.65.2010.2.3.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2030. Download (599kB) |
Abstract
A dolgozat áttekinti, hogy az utóbbi évtizedek kreativitáskutatása mit mond a tudományos teljesítmény meghatározóiról. Az áttekintés főként D. Simonton munkáira épít. Az egyik visszatérő mozzanat a megszállott produktivitás szerepe a kiválóságban. A korábbi képpel szemben ma a divergens és konvergens folyamatokat egyaránt hangsúlyozzuk a belső meghatározókat illetően. Számos darwini modell a produkció és szelekció ciklusának elválasztását emeli ki. Fontos szerepet kap a társas kontextus és az elfogadás is. Az életutak elemzése a kulturális és történelmi határhelyzetek szerepét állítja előtérbe, valamint a mentorok jelentőségét. | The paper surveys research into the determinats of scientific creativity during the last two decades. The survey relies mainly on the work of D. Simonton. One repeated pattern is the role of extreme productivity in creativity. In contrast to the earlier image we emphasize both convergent and divergent processes regarding internal determinants of creativity. Several Darwninian models highlight the separation of. cycles of production and those of selection. The role of social context and reception is also centralized. The study of life paths points out the importance of cultural and historical boundaries, and the role of mentors.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 02 Mar 2018 11:00 |
Last Modified: | 02 Mar 2018 11:00 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75507 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |