Várnagy, Zsombor and Győri, Miklós and Bérdi, Márk (2011) A megismerés modellezése autizmusban: A konnekcionista (Mesterséges neuron-hálózatos) szimulációk rövid áttekintése = Modeling cognition in autism: a brief review of connectionist simulations. Magyar Pszichológiai Szemle, 66 (2). pp. 335-360. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.66.2011.2.5.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2031. Download (1MB) |
Abstract
Az autizmus az egyik legtöbbet vizsgált humán neurokognitív fejlődési zavar. Ezt a fokozott érdeklődést számos ok motiválja, így az érintett kognitív mechanizmusok alapvető jelentősége, a viszonylag magas előfordulási gyakoriság, a zavar komplexitása s a várakozás, hogy az autizmussal kapcsolatos eredmények sokat adhatnak a tipikus kognitív fejlődés és működés megértéséhez is. A konnekcionizmus egy sajátos, idegrendszeri ihletettségű matematikai eszköztár alkalmazása kognitív funkciók modellezésére, különös hangsúllyal a fejlődési-elsajátítási aspektusokon. Tanulmányunk célja röviden áttekinteni, milyen próbálkozások történtek az autizmus különféle kognitív jellemzőinek konnekcionista eszközökkel történő modellezésére, ezek milyen specifikusabb eszköztárra épültek, s mik legfontosabb eredményeik. Külön figyelmet szentelünk az e zavarban megfigyelhető atipikus kategóriaképzési folyamatok modellezésének, illetve e modellezési megközelítés átfogó perspektíváinak és korlátainak az autizmus kapcsán. | Autism is one of the most intensively investigated human neurocognitive disorders. This distinguished interest has several reasons; such as the significance of the affected cognitive mechanisms, the relatively high incidence and complexity of the disorder, and also the expectation that results from autism research can contribute substantially to the understanding of typical cognitive development and functioning, too. Connectionism is a specific mathematical tool-kit, inspired by the neural system, applied for modeling cognitive functions, and especially for modeling developmental aspects and knowledge acquisition. The aim of this paper is to review briefly the attempts that have been made to date to model various cognitive characteristics of autism by connectionist means; the specific tools used, and their most important findings. Special attention is paid to modeling atypical categorisation processes observable in this disorder, as well as to the overall perspectives and limitations for applying connectionism in modeling autism.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 02 Mar 2018 11:39 |
Last Modified: | 02 Mar 2018 11:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75548 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |