REAL

A Salovey-Mayer-féle érzelmi intelligencia modell érvényességének elemzése = The analysis the validity of Salovey and Mayer’s emotional intelligence model

Nagy, Henriett (2012) A Salovey-Mayer-féle érzelmi intelligencia modell érvényességének elemzése = The analysis the validity of Salovey and Mayer’s emotional intelligence model. Magyar Pszichológiai Szemle, 67 (1). pp. 105-124. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.67.2012.1.7.pdf
Restricted to Repository staff only until 31 March 2032.

Download (158kB)

Abstract

A tanulmányban bemutatott kutatás laboratóriumi helyzetben tesztelte az érzelmi intelligencia alkalmazkodási hatékonyságot előmozdító szerepét. A hangulatok és a kognitív teljesítmény együttjárásait vizsgáló kutatásunk az érzelmi intelligenciát teljesítményteszt és önbeszámolós kérdőív alkalmazásával is mérte, így lehetővé vált a képesség-érzelmi intelligencia és a vonás-érzelmi intelligencia konst¬ruk¬tu¬mok érvényességének összehasonlítása is. A laboratóriumi kutatás során a filmvetítés segítségével manipulált hangulat (pozitív és negatív hangulatindukció) különböző teljesítménymutatókra (verbális fluen¬cia, figyelemterjedelem, figyelmi pontosság) gyakorolt hatásait vizsgáltuk az érzelmi intelligencia függvényében. Az érzelmi/hangulati hatások felhasználása a kognitív folyamatok hatékonyságának fokozásához bármely érzelmi intelligencia modell esetében kulcsösszetevő. Eredményeink szerint a magas érzelmi intelligenciával jellemezhető személyek voltak képesek a pozitív és a negatív hangulati hatásokat eredményesen felhasználni különböző teljesítményeik növeléséhez. | The aim of this paper was to test the adaptability enhancing role of emotional intelligence under laboratory conditions. Our study of the association between moods and cognitive performance used both performance testing and self-report questionnaires to measure emotional intelligence, enabling to comparison of trait and ability emotional intelligence validity. During the laboratory experiment we applied film screening to manipulate mood (positive and negative mood induction) and examined the effect on various performance indicators (verbal fluency, attention span, attention accuracy) in relation to emotional intelligence. Using emotional/mood effects to enhance cognitive process efficiency is a key component for any emotional intelligence model. According to our results, people with high emotional intelligence were capable of utilizing both positive and negative moods to enhance their performance.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 11:50
Last Modified: 02 Mar 2018 11:50
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75575

Actions (login required)

Edit Item Edit Item