Berán, Eszter and Unoka, Zsolt (2012) A narratív perspektívaváltás figyelmi szabályozó szerepe a terápiás diskurzusban: két pszichoterápiás ülés részleteinek elemzése = The attention regulating role of shifting narrative perspective in therapeutic discourse: The analysis of two psychotherapeutic sessions. Magyar Pszichológiai Szemle, 67 (3). pp. 467-490. ISSN 0025-0279
Text
mpszle.67.2012.3.4.pdf Restricted to Repository staff only until 30 September 2032. Download (204kB) |
Abstract
Háttér: A terápiás diskurzusban megvalósuló narratív konstrukciós folyamat során a páciens és a terapeuta kölcsönösen befolyásolják egymás nézőpontjának változásait. Ez a nézőpont, vagy narratív perspektíva (NP) váltás szorosan kapcsolódik a figyelem irányításának nyelvi eszközökkel megvalósuló szabályozásához, amit korábban Chafe fogalmazott meg a beszédmegértésre vonatkozó kognitív-diskurzív elméletében. Célkitűzések: Vizsgálatunkban a pszichoterápiás folyamatot a beszélők NP-váltásain keresztül tanulmányozzuk. Hipotézisünk az, hogy a NP-váltással megvalósuló figyelmi szabályozás spontán, nem tudatos használata lehetővé teszi azt, hogy a terapeuta a terápiás célkitűzések szempontjából megfelelő módon befolyásolja a páciens szelf-narratívumainak átszerkesztési, és újraírási folyamatait. Az átszerkesztés, újraírás során a páciens nem pusztán a feldolgozás alatt álló problémára – történetre – tud megváltozott nézőpontból tekinteni, de a számára új típusú perspektíva váltások elsajátításával a figyelmi szabályozás új módjait is megtanulja. Módszerek: Jelen elemzés egy 1,5 évig tartó megfigyeléses vizsgálat része, melynek során páciens-terapeuta párosok közötti terápiás beszélgetéseket rögzítettünk magnóra. A szövegeket CHILDES módszerrel jegyeztük le, majd kódoltuk a NP-váltásokat. A vizsgálatban résztvevő terapeuta és kliens nem ismerte a szöveg elemzésére használt NP-modellünket, a diskurzív elemzésben általunk leírt NP-váltások nyelvi eszköztárát spontán és nem tudatosan használta. Eredmények: Elemzésünkben kimutattuk, hogy a terapeuta által végrehajtott perspektívaváltások, vagy váltások sorozata előzte meg azt a momentumot, amikor a páciens képes volt kilépni korábbi perspektívájából, és alternatív nézőpontokat tudott felvenni. A terapeuta a páciens figyelmének irányítása során sikeresen avatkozott közbe olyan perspektíva-váltások indukálásával, amelyekből a páciens megtapasztalhatta, és sajátjaként élhette át szelf-állapotait, és ágenciáját. Következtetések: Hipotézisünket, miszerint a NP-váltással megvalósuló figyelmi szabályozás használatával a terapeuta befolyásolni tudja a páciens szelf-narratívumainak újraszerkesztési folyamatait, sikerült alátámasztani. | Background: Regulating attention in discourse-communication is related to the shifting of point of view or narrative perspective (NP) of the interactants. At the therapeutic session, during the narrative construction process the client and therapist influence each-other’s NPs. Our study examined the psychotherapeutic process by describing and interpreting important shifts of NP in the talk of the client and therapist. Aims of study: Our hypothesis was that attention regulation made possible by the shifting of NP allows the therapist to influence the rewriting and reconstructing of the client’s self narratives in a way that is optimal in terms of the goals of the therapy. As a result, the client not only was able to view a given problem, or story from a different perspective, but also learned new methods of attention regulation through the process of shifting into various NPs. Methods: Our study is part of a 1.5 years long observation of patient-therapist interaction at the therapeutic session. In the study we analyze patient-therapist interaction from two of the audio recorded sessions, transcribed in the CHILDES code-system. NP shifts in selected sessions were coded based on our manual of coding narrative perspective in Hungarian. Results: The analyzed sequences of therapeutic discourse show that the therapist’s sequences of NP shifts preceed moments of therapy in which shifts of NP occure in the client’s talk. The therapists spontaneously, without awareness of its linguistic tools, influenced the client’s attention directing it towards certain aspects of narrative important in terms achieving treatment goals. She successfully intervened by inducing NP shifts in the client’s talk in order to take on perspectives, from which she was able to experience her emotions, self-states, and agency. Conclusion: The findings support our hypothesis that the therapist was able to influence the reconstruction and rewriting o f the client’s self narrative by using NP shifting behavior as an attention regulating mechanism.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 02 Mar 2018 12:10 |
Last Modified: | 02 Mar 2018 12:10 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75594 |
Actions (login required)
Edit Item |