REAL

Gyermekek téri tájékozódása reorientációs helyzetben = Children’s navigation in reorientation task

Lábadi, Beatrix and Leipold, Annamária and Varró-Horváth, Diána (2013) Gyermekek téri tájékozódása reorientációs helyzetben = Children’s navigation in reorientation task. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (2). pp. 201-221. ISSN 0025-0279

[img] Text
mpszle.68.2013.2.2.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 June 2033.

Download (194kB)

Abstract

Korábbi tanulmányok bizonyították, hogy a gyermekek dezorientációt követően képesek használni a szoba alakját (geometriai tulajdonságait), hogy megtaláljanak térben elrejtett tárgyakat, miközben más vizuális információk (például falak színe) nem segítik a tájékozódást. Ezért azt feltételezték, hogy a téri reorientációt a geometriai modul biztosítja, ami a nem-geometriai információkra nézve „enkapszulált”. Vizsgálatunk célja, hogy megfigyeljük, hogyan integrálódnak a geometriai és nem-geometriai információk a tájékozódás során, olyan esetben, amikor nincs szükség a jobb/bal irányok megkülönböztetésére, illetve kizárólag a szoba falának színe és a metrikus információk szolgálnak jelzőingerként az elrejtett tárgyak megtalálásához. Vizsgálatunk eredménye szerint 4–6 éves gyermekek kisméretű zárt térben képesek együtt kezelni a tér geometriai alakját és a szín információt a téri tájékozódáshoz olyan esetben, amikor a feladat megoldásához nincs szükség a jobb/bal irányok megkülönbözetésére. Továbbá kimutatható a téri nyelv és a tájékozódás közötti pozitív kapcsolat, viszont kizárólag a megkülönböztető vizuális információval ellátott feltételekben. | In previous studies, children disoriented in small enclosures using room shape, but not feature (colour) information, to find hidden object. Their spatial reorientation was considered to depend on a “geometric module” that informationally encapsulated to non-geometric information. The goal of this study to examine the integration of geometric and feature information during the reorientation process when the disturbing left/right sense was eliminated, and only the distinctive wall colour and metric information served spatial cue to determine a hidden object’s location. In this study, disoriented 4–6-year-olds searched for toys in a small rectangular enclosure to examine the integration of geometric and non-geometric information, where the hiding locations were placed not to the corners but in the midsection of walls. The results show that children successfully reoriented using both room shape and wall colour. The performance was improved when they did not need to use left/right judgements during the reorientation. Furthermore, we also found relationship between the performance of reorientation and the ability of spatial language production however only in the non-geometry condition.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Endre Sarvay
Date Deposited: 02 Mar 2018 12:20
Last Modified: 02 Mar 2018 12:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/75613

Actions (login required)

Edit Item Edit Item