Szabó, Csilla and Mohai, Katalin (2013) ADHD-s és diszlexiás kisiskolás tanulók intelligenciaprofiljának összehasonlító vizsgálata = Comparative examination of the intelligence profile of school children with ADHD and dyslexia. Magyar Pszichológiai Szemle, 68 (2). pp. 223-244. ISSN 0025-0279
![]() |
Text
mpszle.68.2013.2.3.pdf Restricted to Repository staff only until 30 June 2033. Download (304kB) |
Abstract
A diszlexia és a figyelemhiányos/hiperaktivitás zavar (ADHD) gyakran együttesen jelenik meg, nagyfokú komorbiditást mutatva, ugyanakkor a kutatások a két klinikai kép eltérő természetét igazolják.Vizsgálatainkban a hazai diagnosztikus munkában egyre inkább elterjedt WISC-IV gyermek-intelligenciatesztet alkalmaztuk. Mivel a teszttel kapcsolatosan csupán néhány éves tapasztalattal rendelkezünk, kutatásunk további célja a WISC-IV gyermek-intelligenciateszt alkalmazhatóságának és diagnosztikus érzékenységének feltárása ADHD és diszlexia esetében. Hosszú távon eredményeink hozzájárulhatnak a pontosabb differenciáldiagnosztikus kritériumok felállításához, mindezzel lehetővé téve a specifikusabb fejlesztési célok felállítását.Jelen tanulmányban az ADHD-s, diszlexiás gyermekek WISC-IV gyermek-intelligenciatesztben mutatott profilját elemezzük. A kutatásban 13 ADHD-s, 13 diszlexiás és 13 kontroll kisiskolás vett részt, akiket életkor, nem, illetve osztályfok szerint illesztettünk. | Both the dyslexia and Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) seem to appear often together, showing a powerful co-morbidity, although studies have revealed different core symptoms for the two clinical disorders.In our research we used the Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition (WISC-IV) test, which has often been used recently in our country. As we have had just a few years experience regarding this test our research’s aim is to explore the test’s applicability and diagnostic sensitivity in the case of ADHD and dyslexia. In long-term our results could contribute to establish a more precise differential diagnostic criterion as well as to define more specific intervening goals.In this paper we analyse the cognitive profiles of children with ADHD and dyslexia using the WISC-IV. Participants were 39 pupils in low grade, 13 placed in the ADHD group, 13 in the dyslexia group and 13 in the control group. The children were matched by age, sex and grade.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Endre Sarvay |
Date Deposited: | 02 Mar 2018 12:21 |
Last Modified: | 02 Mar 2018 12:21 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/75614 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |