Molnár, Regina and Győrffy, Zsuzsa (2012) Az orvosokkal, orvostanhallgatókkal kapcsolatos vizsgálatok távlatai = Opportunities for Further Progress of Sociological Studies About Doctors and Medical Students. ORVOSI HETILAP, 153 (44). pp. 1738-1744. ISSN 0030-6002 (nyomtatott); 1788-6120 (elektronikus)
|
Text
oh.2012.29478.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (145kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: A szociológiai vizsgálatok alapvető célja a társadalmi jellegű problémák feltárása, amely az orvosokkal, orvostanhallgatókkal kapcsolatos vizsgálatokban is erőteljesen megnyilvánul. Ugyanakkor a megjelenő tanulmányoknak a tényfeltárás mellett szemléletformáló hatása is van. Célkitűzés: Egy lehetséges kutatási szemléletváltás megfogalmazása, a továbblépés lehetőségeinek feltárása, elsősorban az orvosok egészségi állapota, az orvosnői szerepkonfliktus és az orvostanhallgatói pályaszocializációra irányuló vizsgálatok témakörében. Módszer: A gyógyító hivatásúakkal kapcsolatos tanulmányok másodelemzése. Eredmények: A megjelent közlemények szinte mindegyike közvetíti az orvoslét konfliktusainak valamilyen aspektusát, azonban nem fektetnek kellő hangsúlyt az eredményes, sikeres hallgatókra és orvosokra, a támogató tényezőkre, az erőforrásokra és a konfliktuskezelési módokra. Következtetés: A tanulmányoknak a jövőben – a kockázati tényezők kimutatása mellett – a protektív tényezők hangsúlyozásával az orvosi identitást is jobban kell erősíteniük, fel kell hívniuk a figyelmet a létező pozitív példákra, a problémák elkerülhetőségére és a sikeres orvosi életutakra. Introduction: The fundamental purpose of sociological studies is to explore social problems which should be also in focus when examining doctors and medical students. In addition to fact findings, published reports may raise awareness toward these issues. Aim: The authors formulate a possible change of the research approach exploring possibilities to move forward with special focus on the health status among doctors, the role-confl ict among female doctors and the professional socialisation among medical students. Methods: Secondary analysis of published studies among health care professionals. Results: Almost all published papers convey the conflict of being a physician in some aspect, but they fail to explore issues related to professional success, protective factors, resources and conflict management modes. Conclusion: In addition to exploration of risk factors, future studies should promote medical identity, should call attention to existing positive examples and should provide hints to cope with challenging issues in order to achieve a successful medical career.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Együttműködési megállapodás alapján archiválva |
Uncontrolled Keywords: | orvosok, orvosnők, orvostanhallgatók, pályaszocializáció, szerepkonfliktus; doctors, female doctors, medical students, professional socialisation, role-conflict |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában |
Depositing User: | Violetta Baliga |
Date Deposited: | 28 Jun 2021 16:38 |
Last Modified: | 28 Jun 2021 16:38 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/76383 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |