Pop, Marcel and Hollós, Sándor and Mészáros, Judit (2012) Az interkulturalitás megítélése az ápolásban egy felmérés tapasztalatai alapján = Assessment of Multiculturalism in Nursing based on a Survey’s Experience. ORVOSI HETILAP, 153 (43). pp. 1711-1718. ISSN 0030-6002 (nyomtatott); 1788-6120 (elektronikus)
|
Text
oh.2012.29479.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (336kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: A társadalmak nemzetköziesedése és a globalizációs folyamatok az egészségügyi ellátó szakemberek számára is felvetik az interkulturális szempontok figyelembevételét a napi munka során. Célkitűzés: A szerzők felmérésükben arra kerestek választ, hogy a szakemberek ezen új kihívásokkal mennyiben vannak tisztában és mennyire képesek ezeknek megfelelni. Módszer: Kérdőíves felmérés módszerével, az Országos Képzési Jegyzékben (OKJ) szereplő szakképzettséggel és főiskolai végzettséggel rendelkező ápoló szakemberek körében vizsgálták az ellátórendszerben dolgozó, gyakorló szakemberek interkulturalitáshoz való viszonyát, az attitűdök és ismeretek vonatkozásában egyaránt. A kérdőív összeállításánál a nemzetközileg elfogadott és validált Transcultural Self Efficay Testet tekintették kiindulásnak, és a teszt szerzőjének engedélyével az egyes kérdéseket hazai viszonyokra adaptálták. A válaszokat statisztikai módszerekkel értékelték ki. Eredmények: A főiskolai végzettséggel rendelkezők esetében mind az ismeretek, mind az interkulturális igényekkel kapcsolatos attitűd komponens vonatkozásaiban jobb eredmények (magasabb score-értékek) születtek az OKJ-s szakképzettséggel rendelkező szakemberekéhez képest, azonban mindkét csoport esetén nagyon nagy volt azok száma, akik vagy nem rendelkeztek, vagy nem tudták megítélni a társadalmi elvárásokkal és jelenségekkel kapcsolatos interkulturális készségeiket. Következtetések: A szerzők kimutatták, hogy az ellátórendszer részéről valódi igény mutatkozik a társadalmi elvárásokkal kapcsolatos interkulturális ismeretekre. Az ellátás minőségének javítása érdekében szükséges ezen ismeretek bővítése. Introduction: The internationalization of societies and the processes of globalization raise new challenges towards health provision systems, including professional, ethical, social, cultural and communicational references of nursing and nursing education. Aims: In this study the authors wanted to answer the following question: To what extent are health care professionals aware of and able to respond to the new challenges? Methods: As an investigation method, the authors used a questionnaire and made a comparative analysis of answers related to the knowledge, skills and attitude of BSc nurses and other health professionals who possess a secondary qualification. The questionnaire was compiled based on the internationally accepted and validated Transcultural Self Efficacy Test. With the permission of the authors of the test, some questions were adapted to the national conditions. The responses were evaluated by statistical methods. Results: There were better results in the components of skills and attitude of BSc nurses but there was a very high number of professionals in both groups who either failed to have or could not meet the requirements and phenomena related to intercultural skills. Conclusions: The survey performed among nurses proved that there is a real demand for intercultural skills and knowledge related to expectations of the society. In order to improve the quality of health care, the development of these skills is necessary.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Együttműködési megállapodás alapján archiválva |
Uncontrolled Keywords: | interkulturális kompetencia, attitűd, ismeretek, ápolás; intercultural competency, attitude, skills, nursing |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában |
Depositing User: | Violetta Baliga |
Date Deposited: | 29 Jun 2021 12:44 |
Last Modified: | 29 Jun 2021 12:44 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/76384 |
Actions (login required)
Edit Item |