REAL

Első évfolyamos orvostanhallgatók attitűdjei az orvosi kommunikáció oktatásával kapcsolatban = Attitudes of medical students towards communication skills studies

Tóth, Ildikó and Bán, Ildikó and Füzesi, Zsuzsanna and Kesztyüs, Márk and Nagy, Lajos (2011) Első évfolyamos orvostanhallgatók attitűdjei az orvosi kommunikáció oktatásával kapcsolatban = Attitudes of medical students towards communication skills studies. Orvosi Hetilap, 152 (38). pp. 1535-1543. ISSN 0030-6002

[img] Text
oh.2011.29185.pdf
Restricted to Repository staff only until 30 September 2031.

Download (260kB)

Abstract

A szerzők intézetében három nyelven (magyarul, németül és angolul) kötelező jelleggel oktatják az Orvosi kommunikáció gyakorlata című tantárgyat az I. évfolyamon. Módszereik javításához fontosnak tartották, hogy megismerjék a hallgatók attitűdjeit a kommunikációs készségek oktatásával kapcsolatban. Az attitűdök felméréséhez a Rees és munkatársai által kifejlesztett Kommunikációs Készségek Attitűd Skálát alkalmazták, amely nemzetközileg elfogadott és jól alkalmazható mérőeszköz. Célkitűzés: Felmérésükben elsősorban az angol kérdőív magyar, illetve német nyelvű fordítását vizsgálták. A továbbiakban elemezték, hogy van-e különbség a különböző programokon tanuló hallgatók attitűdjei között a kommunikációs készségek tanulásával szemben. Módszer: A kérdőívet a hallgatók a gyakorlati órákon töltötték ki, anonim módon. Az attitűdök értékelése főkomponens-elemzéssel varimax rotációval történt az SPSS (ver. 10.5) statisztikai programmal. Eredmények: Az elemzés során hétfaktoros modellt alkottak. A faktorok a következők voltak: 1. tisztelet és interperszonális készségek; 2. tanulás; 3. kommunikáció fontossága az orvosi hivatásban; 4. kifogás; 5. hárítás; 6. vizsga; 7. túlzott önbizalom. A hallgatók hozzáállását a kurzushoz pozitívnak találták. A nyelvi programok között a tanulás faktor kivételével minden faktornál szignifikáns különbséget találtak. Következtetés: A hallgatók alapvető pozitív attitűdje mellett negatív attitűdök is regisztrálhatóak a kommunikációs oktatással szemben, amelyek változtatása – beállítódás jellegük miatt – az oktatási módszerek fejlesztésével csak részben lehetséges. Eredményeik megfelelő alapot képeznek további kutatásokhoz, valamint a kurzus tematikájának és módszertanának fejlesztéséhez. Orv. Hetil., 2011, 152, 1535–1543. | In their institute authors teach medical communication skills in three languages (Hungarian, English and German) for medical students in the first year of their studies. In order to improve teaching methods, authors wanted to explore the attitudes of students towards the communication skills learning. For this purpose authors applied the Communication Skills Attitudes Scale created by Rees et al., which is an internationally accepted and well adaptable instrument. Aims: In this survey authors wanted to validate the Hungarian and German version of the Communication Skills Attitudes Scale. In addition, their aim was to analyze possible differences between the attitudes of each of the three medical teaching programs. Methods: Questionnaires were filled anonymously at the beginning of the practices. Principal component analysis with varimax rotation was performed to evaluate the attitudes using the SPSS 10.5 version for analysis. Results: Authors created a model consisting of 7 factors. Factors were the following: 1: respect and interpersonal skills; 2: learning; 3: importance of communication within medical profession; 4: excuse; 5: counter; 6: exam; 7: overconfidence. It was found that students had mainly positive attitudes. Except the learning factor, all other factors showed significant differences between the three medical teaching programs. Conclusions: although students had mainly positive attitudes toward learning communication skills, there were negative attitudes which can be partly modified by improving the teaching methods. However, results may create a proper base for further research to help improving communication skills teaching methods of the authors. Orv. Hetil., 2011, 152, 1535–1543.

Item Type: Article
Additional Information: Együttműködési megállapodás alapján archiválva
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 13 Mar 2018 13:18
Last Modified: 13 Mar 2018 13:18
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/77809

Actions (login required)

Edit Item Edit Item