Marek, Erika and Schmél, Dóra and Katz, Zoltán and Feiszt, Zsófia (2018) Orvostanhallgatók interkulturális kompetenciáinak önértékelése. In: Népegészségügyi Képző- és Kutatóhelyek Országos Egyesületének XII. Konferenciája, 2018. aug. 29-31., Budapest.
Text
4.absztrakt.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
A 2013 óta drámai mértékben megnőtt migrációs nyomás váratlan kihívások elé állította az uniós egészségügyi ellátórendszereket. A 2015-ös krízis hívta életre a „High-level meeting on Refugee and Migrant Health” WHO találkozót, melynek záródokumentuma rámutat a migráns-érzékeny ellátórendszer kialakításának és az egészségügyi dolgozók képzésének fontosságára, tekintettel a migránsok nyelvi, vallási és kulturális sokszínűségére. 2016. őszétől a PTE-ÁOK Műveleti Medicina Tanszék kezdeményezésére átfogó kérdőíves felmérés indult a Karon, melynek célja az orvostanhallgatók migrációval, migránsok ellátásával kapcsolatos ismereteinek, készségeinek, attitűdjeinek, valamint korábbi, interkulturális kompetenciát fejlesztő képzéseken való részvételének felmérése. A felmérés magyar, angol és német nyelveken történt (a kar képzési programjainak nyelvei), és célcsoportjai az első évfolyam hallgatói, valamint a már klinikai tapasztalattal rendelkező felsőbbéves (4-5. év) hallgatók. 2016. szeptember és 2018. május között mintegy 1100 hallgató töltötte ki az amerikai dr. Robert C. Like professzor által fejlesztett, a szerző engedélyével módosított kérdőívet, melyek analízise jelenleg is folyamatban van. Az előzetes eredmények (244 fő, 4. évfolyam) alapján megállapíthatjuk, hogy a kérdőív által vizsgált 4 fő domén esetében (’Ismeretek’, ’Készségek’, ’Attitűdök’ és ’Komfortérzet kultúrközi helyzetekben’) nem tapasztaltunk szignifikáns különbséget nem, életkor és külföldön töltött idő tekintetében. Ugyanakkor, a Német Program hallgatói esetében az ’Ismeretek’ domén, míg a Magyar Program hallgatóinak esetében a ’Készségek’ domén önértékelése szignifikánsan magasabb pontértékeket igazolt. Mind a 4 vizsgált domén szignifikánsan magasabb pontértéket mutatott a jobb nyelvi kompetenciákkal összefüggésben, míg a korábban elvégzett interkulturális képzési programok egyedül az ismeretek magasabb szintjével álltak összefüggésben, és nem voltak hatással a résztvevők készségeire, attitűdjeire és kultúrközi szituációkban való komfortérzetére.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Other) |
---|---|
Additional Information: | Konferencia absztrakt Népegészségügy 96 (2) p. 118.o. |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés |
Depositing User: | dr Erika Marek |
Date Deposited: | 26 Sep 2018 12:16 |
Last Modified: | 26 Sep 2018 12:16 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/85408 |
Actions (login required)
Edit Item |