Gyarmathy, Éva (2008) Neurológiai eredetű teljesítményzavarok. In: Az iskolai beilleszkedés problémák felismerése, prevenciója és terápiája. Kolozsvári Egyetemi Kiadó, Kolozsvár, pp. 45-56. ISBN 978-973-610-829-7
|
Text
Neurologiai.pdf Download (130kB) | Preview |
Abstract
A specifikus tanulási zavarok a figyelemzavar és a hiperaktivitászavar gyakran komorbiditást mutat, neurológiai alapjaik nagyon hasonlóak. Van, hogy a figyelemzavart és a hiperaktivitást a tanulási zavarok kritériumának tekintik: Az MCD (minimal cerebral dysfunction) korábban egyenlő volt a ma, a nemzetközi szakirodalomban, ADHD-ként (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) rövidített figyelem- és hiperaktivitászavarral. Az ADHD szakirodalmában (pl. Bloomingdale és Bloomingdale, 1979; Bloomingdale, 1988) is látható, hogy a tanulási zavarok oki hátterében leírt minimális cerebrális diszfunkció egyértelműen a figyelem- és hiperaktivitászavar szinonímája volt, bár ma már nem használják ezt a kifejezést. Ugyanakkor a tanulási zavarokkal és diszlexiával foglalkozó szakirodalom igen nagy része nem tesz említést a komorbid tünetegyüttesekről, ami megint csak számos félreértés és zavar okozója lehet. Jelen tanulmányban ezen különböző, és mégis gyakran összekevert és összemosott jelenségeket elemzem. A különböző szindrómák megértése, elkülönítése és kialakulásának megismerése ugyanis szükséges a hatékony ellátáshoz.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Dr Eva Gyarmathy |
Date Deposited: | 15 Jan 2014 13:28 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 11:36 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/8839 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |