Nagy, Andrea (2016) A fegyelmező tér és idő megjelenése a Soproni Katonaiskola fegyelmi ügyeiben. Pedagógiatörténeti Szemle, 2 (3-4). pp. 1-19. ISSN 2415-9093
|
Text
56-115-1-PB.pdf Download (180kB) | Preview |
Abstract
Jelen kutatás elméleti bázisát Foucault hatalom elmélete adja, amely magában foglalja a fegyelmező hatalom és a fegyelmezés módszereinek, technikáinak elemzését is amely a katonasággal is szorosan összefügg. Mivel a katonai nevelés egyik célja Foucault terminológiájával élve az „engedelmes katona testek” létrehozása, a fegyelmező hatalom technikái – mint a tér és az idő megfelelő felhasználása – jelen vannak a katonai képzésben, annak szabályrendszerében és mindennapjaiban. Jelen tanulmány fő kutatási kérdése, hogy a Foucault elmélete alapján létrehozható osztályozási rendszer alkalmazható-e a Soproni Magyar Királyi Honvéd Főreáliskola fegyelmi ügyeinek rendszerezésére, amely a későbbi kutatások során majd megkönnyíti azok elemzését, értelmezését. A kérdés megválaszolásához a levéltári dokumentumok kerültek elemzésre. Kulcsszavak: Foucault, hatalomelmélet, fegyelmezés, katonaiskola
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Dr Nóbik Attila |
Date Deposited: | 07 Mar 2019 10:54 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 11:48 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/91928 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |