Sáska, Géza (2016) A kommunista oktatáspolitika a II. világháború utáni években a kettéhasított Európában. Pedagógiatörténeti Szemle, 2 (3-4). pp. 65-85. ISSN 2415-9093
| 
 | Text 59-123-1-PB.pdf Download (245kB) | Preview | 
Abstract
Kulcsszavak: Európai kommunista pártok egységes oktatáspolitikája; államosított és központosított iskolarendszer; egységes 8 osztályos általános iskola; a munkás-és parasz osztály, valamint a néptanítók felemelése; a középosztály iskolájának és tanárságának a megtörése; totális diktatúra. A háború utáni Európában két, egymást kizáró kölcsönösen kizáró társadalmi-politikai rendszer jött létre, amelyekben az oktatáspolitika csupán az egyik elem volt. A nemzetiszocialista és a fasiszta rezsimek megsemmisültek. Csak az európai nyugati részében állították vissza a diktatúrák előtti demokratikus állami rendszert, mellőzve az osztályharc állami politikáját. A konzervatív politika céljának az állam demokratikus irányítása, az iskola fenntartásának sokfélesége, a tankönyvpiac és a régimódi oktatási rendszerek békése tűnik. A moszkvai érdekeket szorosan követő diktatúrás kommunista országokban azonban a proletár diktatúra keretei között, az osztályharc közepette teremtették meg az állam érdekeit szorosan követő oktatási rendszer szervezeti rendjét. A tanulmány megkísérli bemutatni a nyugat- és kelet európai kommunista oktatási politika közös elemeit, amelyek csak a szovjet befolyási övezetben valósultak meg.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet | 
| Depositing User: | Dr Nóbik Attila | 
| Date Deposited: | 07 Mar 2019 13:34 | 
| Last Modified: | 17 May 2025 06:19 | 
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/91931 | 
Actions (login required)
|  | Edit Item | 



