Sanda, István Dániel (2016) Az iskola-egészségügy és a tanulási környezet korszerűsödése Magyarországon – a századforduló körüli évtizedekben. Pedagógiatörténeti Szemle, 2 (3-4). pp. 86-105. ISSN 2415-9093
|
Text
60-119-2-PB.pdf Download (193kB) | Preview |
Abstract
A XIX. század végi Magyarország sajátos társadalmi, politikai és gazdasági viszonyait – az európai tendenciákkal párhuzamosan vizsgálva – jelentős változásokat tapasztalunk az iskolai terek minőségében. A higiéniai diskurzus kibontakozása; a kiegyezést követő gazdasági fellendülés, az építész-tervezők rendelkezésére álló új, egészségesebb építőanyagok, az iskolaorvosok követelései és a neveléstudomány szakembereinek pedagógiai érvei együtt eredményezték a szervezett nevelés-oktatás körülményeinek hazánkban soha eddig nem tapasztalt javulást. Kutatásomban ezt a folyamatot követem nyomon, és az elsődleges források elemzésével mutatom be a századfordulót megelőző és az azt követő évtizedben Budapesten kibontakozó interdiszciplináris diskurzust, amelynek eredményeként megszülettek az első javaslatok és állásfoglalások, majd törvényi előírások. Dolgozatomat kétirányú kitekintéssel zárom, mely szerint a fentiek egyenes vonalú következménye egyrészt a századelő falusi iskoláiban, másrészt a Bárczy-féle iskolaépítési akció során 36 fővárosi iskolapalotában megvalósult higiéniai és pedagógiai szempontokból egyaránt példaértékű tanulási környezet. Kulcsszavak: iskolaépítészet, iskola-egészségügy, higiéniai diskurzus, dualizmus
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Dr Nóbik Attila |
Date Deposited: | 07 Mar 2019 13:36 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 11:48 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/91932 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |