Kocsis, Judit (2017) Karácsony Sándor, a református értékközvetítő neveléstudós. Pedagógiatörténeti Szemle, 3 (1-2). pp. 4-23. ISSN 2415-9093
|
Text
40-134-1-PB.pdf Download (147kB) | Preview |
Abstract
Karácsony Sándor (1891–1952) a református pedagógiára az egyik legnagyobb hatást gyakorló neveléstudós. A reformáció értékeinek közvetítése mind a közéleti, mind a tudományos életében tetten érhető, vallása jelentette számára a mindennapi és a magasabb szintű törekvéseinek forrását. Küldetéstudatát a református hit, a tettvágy és az alkotás egysége jellemzi, amelyek mindegyike Isten dicsőítésére szolgál. Kötelességének érzi Kálvin követőjeként a folyamatos Igeolvasást, feladatainak magas színvonalú teljesítését, a rábízott talentumokkal való okos gazdálkodást, a szorgalmas munkát, melyhez a lelki erőt, a fáradhatatlan lelkesedését a vallásából meríti. A református egyház működését meghatározó Szentírást és hitvallásait, az egyetemes papság és a zsinat-presbiteri elveket a pedagógia világára értelmezte és alkalmazta. Álláspontja szerint a nevelés valójában közös munka, életközösség kell, hogy legyen, amellyel kapcsolatban a nevelő viszonyulásának, hitének kiemelt szerepe van. Életfilozófiáját az önnevelés, a társas kapcsolati kultúra fejlesztése és a társadalom értékes tagjaként való tevékeny élet jellemzi.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Szerző: Bognárné Kocsis Judit |
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Dr Nóbik Attila |
Date Deposited: | 11 Mar 2019 07:39 |
Last Modified: | 11 Mar 2019 07:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/91959 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |