Simon, Márta (2017) A csapatorvos szerepe, lehetőségei az obstruktív alvási apnoe szindróma szűrésében = The role and possibilities of the medical officer in the screening examinations for obstructive sleep apnoe syndrome. HONVÉDORVOS, 69 (1-2). pp. 19-30. ISSN 0133-879X
|
Text
honvedorvos 2017_1-2-2 A csapatorvos szerepe lehetőségei az obstruktív alvási apnoe.pdf Download (114kB) | Preview |
Abstract
Az obstruktív alvási apnoe szindróma (OSAS) gyakori krónikus, alváshoz kapcsolódó betegség, amely egészségügyi következmények mellett a gépjárműbalesetek nagyobb kockázatával is együtt jár. Az elmúlt két évtizedben a betegséggel kapcsolatos ismereteink folyamatosan bővültek, de a közúti balesetekre gyakorolt hatását csupán az elmúlt években igazolták. Az OSAS egészen mostanáig nem szerepelt a vezetési kockázatokhoz kapcsolódó betegségek között a 2006/126/EK irányelv III. mellékletének felsorolása szerint. A gyarapodó bizonyítékok alapján a vezetői engedély bizottsága 2012-ben létrehozta az OSA-val foglalkozó munkacsoportot. A munkacsoport azonosította a kockázatnak kitett betegcsoportot, és javasolta, hogy az összes vezetői engedélyért folyamodó szűrése megtörténjen mind az engedély megszerzésekor, mind pedig meghosszabbításkor. A munkacsoport által kidolgozott szűrési stratégia egyszerűen elérhető, objektív – főként antropometriai – adatokból áll, amely a közelmúltbeli gépjárműbalesetekre, az OSAS-hoz gyakran társuló tünetekre és panaszokra vonatkozó kérdésekkel, valamint a nappali álmosságot értékelő kérdőívvel van kibővítve. Gyors, félkvantitatív elemzést biztosít a jelentkező OSAS-érintettségének valószínűségéről, valamint a korlátlan engedély kiadása előtt, a kiegészítő alvásdiagnosztikai eljárás szükségességéről. A vezetői engedély meghosszabbításával kapcsolatban az ajánlásban szereplő kérdések kitérnek az egyén állapotára, az OSAS gyanújára, vagy korábbi OSAS-diagnózis meglétére, OSAS terápia esetén a compliance-re, valamint a kísérő tünetek megszűntére, ill. fennállására. Obstructive Sleep Apnoea syndrome (OSAS) is a prevalent chronic sleep-related disease inducing among health risks consequences an increased risk of Motor Vehicle Accidents (MVAs). The disease has been well characterized in the last two decades, but the effects of the disease on road traffic accidents have only been thoroughly confirmed in recent years. OSAS has not been included up to now in the list of diseases linked to driving risks, as listed in the Annex III of the Directive 2006/126/EC. According to the growing evidence, the driving licence committee established in 2012 a Working Group on OSA. This group has developed three main aspects of the problem. The Working Group has identified the population at risk and has proposed to address all applicants for a driving licence at the start and at each renewal period. A screening strategy has been devised, composed of simply available objective data, mainly anthropometric, complemented by questions on the presence of recent MVAs, of symptoms and complaints frequently associated with OSAS, and a questionnaire assessment of daytime sleepiness. This provides a simple semi-quantitative analysis of the probability of the applicant being afflicted by OSAS, thus needing a complementary medical advice (sleep diagnostic) procedure before an unrestricted licence can be delivered. A series of different decisions on the delivery of the driving licence has been proposed according to the individual situation of the applicant, whether a diagnosis of OSAS is established or a simple suspicion that the disease might be present: whether a treatment is available and complied with or disabling symptoms are controlled. The Working Group has identified present information and education gaps that should be worth filling in order to enhance the awareness on the relation between OSAS and MVAs and contribute to the preventive efforts to reduce the rate of MVAs. These efforts should address professional drivers and their employers, military service personnal, as well as police officers in charge of filling in the official forms required in case of MVAs with property damage or personal injuries. The aim in this context is to better assess the possibility of accidents being due to the driver having fallen asleep at the steering wheel, in order to improve the statistical information on accidents and sleepiness.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | alvási apnoe szindróma, vezetői engedély, egészségi alkalmasság, katonai szolgálat sleep apnea syndrome, driving licence, medical fitness, millitary service |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában R Medicine / orvostudomány > RC Internal medicine / belgyógyászat > RC0321 Neuroscience. Biological psychiatry. Neuropsychiatry / idegkórtan, neurológia, pszichiátria U Military Science / hadtudomány > U1 Military Science (General) / hadtudomány általában |
Depositing User: | Dr. Gabriella Pogányné Rózsa |
Date Deposited: | 03 Apr 2019 18:22 |
Last Modified: | 03 Apr 2019 18:59 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/92459 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |