Restás, Ágoston (2012) A kényszerhelyzeti döntéshozatal egy modellje földön és levegőben = A model of decision making at the ground and on board in case of emergency. REPÜLÉSTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK (1997-TŐL), 24 (2). pp. 814-823. ISSN 1417-0604
|
Text
67_Restas_Agoston_A_kenyszerhelyzeti_donteshozatal.pdf Download (443kB) | Preview |
Abstract
A döntéselmélet, mint a szervezés és vezetéstudomány részterülete csupán néhány évtizedes kutatási múltra tekint vissza. Külön tudománnyá válását a gazdasági szféra kockázatcsökkentő elvárásának kényszere jelentősen elősegítette. Ezért a döntéselmélet alapvetően olyan területeket vizsgált, ahol a döntéshozónak a hosszútávra kiható döntések meghozatalához nagyságrendekkel több idő áll rendelkezésére, mint a percek -, de még inkább másodpercek - alatt döntéskényszer alá kerülő légiforgalmi irányítóknak, repülőgép-, vagy helikoptervezetőknek. Természetesen a feltételrendszerek és a körülmények sem hasonlóak, így a döntési mechanizmus sem lehet azonos. A kutatások azt mutatják, hogy a kényszerű döntéseket meghozók nem a klasszikus elemző, problémamegoldó gondolkodás mechanizmusa alapján döntenek, hanem ún. felismerés alapú döntést (recognition primed decision) hoznak. Ennek a döntéshozatali mechanizmusnak a repülőgép-, és helikoptervezetőkre adaptálható eredményeire vállalkozik a cikk.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 May 2019 14:14 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 11:56 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/93323 |
Actions (login required)
Edit Item |