Tóth, Norbert (2019) Interpretation of the most important notions of social inequalities overt in the educational system = A társadalmi egyenlőtlenségek oktatási rendszerben megjelenő legfontosabb fogalmainak interpretációja. Különleges Bánásmód, 5 (1). pp. 83-87. ISSN 2498-5368
|
Text
Tóth201901.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (342kB) | Preview |
Abstract
Present paper focuses on the social inequalities that are mainly manifested in the educational system. Therefore, I aim at reflecting on the sociological definitions that codify the subject in a theoretical context. The theoretical background of the study comprises the subsequent notions: equality and equity, inclusive society and education, bicultural socialization and the relation between social mobility and school. A tanulmány azon társadalmi egyenlőtlenségekkel foglalkozik, amelyek elsősorban az oktatási rendszerben manifesztálódnak. Ennek értelmében a dolgozat arra vállalkozik, hogy azokat a szociológiai fogalmakat járja körül, amelyek a témát elméleti kontextusba ágyazzák. A tanulmány elméleti vázát a következő főbb terminológiák képezik: esélyegyenlőség és méltányosság, inkluzív társadalom és oktatás, bikulturális szocializáció, valamint a társadalmi mobilitás és az iskola relációja.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | education, equality, inclusion, socialization, oktatás, inkluzió, szocializáció |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
Depositing User: | Láda Tünde |
Date Deposited: | 09 Aug 2019 08:49 |
Last Modified: | 05 Apr 2023 08:06 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/94902 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |