Szák, Orsolya (2023) Az autentikusság nyomában = In search of authenticity. DELIBERATIONES, 16 (2). pp. 142-149. ISSN 1789-8919
|
Text
az-autentikussg-nyomban.pdf - Published Version Download (84kB) | Preview |
Abstract
Írásomban a turisztikai autentikusság kérdéskörével foglalkozom. A témára hivatalosan az 1960-as években kezdtek el figyelmet fordítani a szakemberek, miután Daniel Boorstin publikálta a pszeudoeseményekkel kapcsolatos munkáját. A könyv az utazás koncepciójának megváltozását, az új szemléletek ismertetését és a turisták „becsapását” érzékelteti egy újszerű megközelítésben. Boorstin teóriáit Dean MacCannell gondolta tovább. Véleménye szerint a helyiek és a turisták elhatárolódnak egymástól, ugyanis az adott településen élők nem kívánják a látogatókkal megosztani mindennapjaikat, vagyis a valóság egy részét tudatosan elzárják a kívülállóktól.A turisztikai autentikusság Boorstin és MacCannell publikációitól indul. Ennek a kezdeti (talán visszafogott) időszaka ugyanakkor nem sokkal később átvált posztmodern megközelítésbe. Ning Wang mindenképp az újszerű gondolatokat pártolja. Írásában három különféle típusú autentikusságot sorol fel: az objektív, a konstruktív (másnéven szimbolikus), és az egzisztenciális autentikusságot. Az első a Boorstin és MacCannell-féle hagyományos megközelítés, vagyis a valóság meg- és eljátszásáról szól. A második az előbb említett szöges ellentéte, a harmadik pedig ironikus módon az inautentikusság kérdéskörét is magában foglalja. Wang vizsgálatai ugyanakkor nem nyújtanak átfogó magyarázatot az autentikusság kérdésének vizsgálatában. Ezt a hiányt a cikkben az utolsó meghatározó szerep-lő, Tim Edensor próbálja meg pótolni. Ugyanakkor, Edensor kissé eltávolodik a szó szoros értelmében vett autentikusságtól és igyekszik a színpadiasság kérdéskörében gondolkodni.A turizmus színpadiasságát kategorizálja, az emberek és az események kapcsolatát elemzi, a mindennapi turizmusban résztvevőket tanulmányozza, az úgynevezett performanszokat vizsgálja. Edensor tanulmányából kihagyja az autentikus szó használatát, mégis egyértelmű az olvasója számára, hogy mi érdekli és mivel foglalkozik a szerző.A cikkben felsorolt írások elengedhetetlennek bizonyulnak a turizmus autentikusságának kutatásában – még abban az esetben is, ha nem eredményeznek egyértelmű végkifejletet. Illetve, ahogy Ning Wang mondta, az autentikusság még számos kutatási lehetőséget kínál | The main topic of my article is the tourism’s authenticity. Professionals began to pay attention to the topic officially in the 1960s, after Daniel Boorstin published his work on pseudo-events. The book shows the change in the concept of travel, the introduction of the new perspectives and the „deception” of the tourists in a novel approach. Boorstin’s theories were further considered by Dean MacCannell. In his opinion, locals and tourists distance themselves from each other, because the people living in the given town do not want to share their everyday life with visitors, that is, they consciously block off a part of reality from outsiders.Tourism authenticity starts with the publications of Boorstin and MacCannell. At the same time, the initial (perhaps restrained) period of this changed into a postmodern approach not long after.Ning Wang definitely favors novel ideas. In his writing, he lists three different types of authenticity: objective, constructive (also known as symbolic), and existential authenticity. The first is the traditional approach of Boorstin and MacCannell, which is about playing and acting out reality. The second is the exact opposite of the aforementioned, and the third ironically includes the question of inauthenticity.However, Wang’s studies do not provide a comprehensive explanation in the investigation of the question of authenticity. Tim Edensor, the last defining character in the article, tries to fill this gap. At the same time, Edensor moves away from authenticity in the strict sense of the word and tries to think in terms of theatricality.It categorizes the theatricality of tourism, analyzes the relationship between people and events, studies the participants in everyday tourism, and examines the so-called performances. Edensor omits the use of the word authentic from his study, yet it is clear to his reader what the author is interested in and deals with. The writings listed in the article prove to be essential in researching the authenticity of tourism - even if they do not lead to a clear conclusion. Also, as Ning Wang said, authenticity still offers many research opportunities
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | autentikusság, pszeudoesemény, összefoglalás, színpadiasság, authenticity, pseudo-events, summary, touristic performance |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > G Geography (General) / Földrajz általában > G154.9-155.8 Tourism / turizmus |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Erika Bilicsi |
Date Deposited: | 02 Sep 2019 11:36 |
Last Modified: | 06 Sep 2024 08:54 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/95766 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |