REAL

Program- és paradigmaváltások a Bauhaus kistárgyépítészetében = Program and Paradigm Changes in Small-Object Construction of the Bauhaus

Ernyey, Gyula (2020) Program- és paradigmaváltások a Bauhaus kistárgyépítészetében = Program and Paradigm Changes in Small-Object Construction of the Bauhaus. Építés - Építészettudomány, 48 (1-2). pp. 7-18. ISSN 0013-9661 (print); 1588-2764 (online)

[img]
Preview
Text
096.2019.011.pdf

Download (350kB) | Preview

Abstract

A száz éve létrejött Bauhaus történetét mindmáig végigkísérik az összetett valóságát eltorzító leegyszerűsítések, félreértések, címkézések, le- és felminősítések. Ezek jelentős része sokszor csak felszínes ismerete alapján, egy-egy jelenségének kiemelésével, egyes stíluselemeinek általánossá tételével keletkezett és terjedt el (kockaházak, csőbútorok). Ismertek azonban sokkal durvább, súlyos gazdasági és politikai következményekkel bíró torzítások és támadások (elfajzott művészet, illetve a formalizmus, kozmopolitizmus melegháza) – mégpedig a második világháború előtt és után, Németország határain belül és kívül egyaránt. Ebben az írásban a Bauhaus változó sokszínűségének bemutatására történik kísérlet egyik markáns területének, a kistárgyépítészet bútortervezésének vizsgálata révén. Ennek legjobb – főként Breuer Marcell által tervezett - eredményei őrzik mindazt, „ami alkotó és konstruktív egy gazdaságilag és politikailag zavaros időszakban” (Herbert Read), és ami tanulságul szolgálhat napjainkban is. Founded a hundred years ago, the history of the Bauhaus has incurred simplifications, misunderstandings, approving and disproving qualifications all distorting its complex reality to this day. A considerable portion of these are often based and spread on superficial knowledge, on stressing one or certain phenomena or stylistic elements (cubic houses, tubular furniture). Some far harsher distortions and attacks entailing economic and political consequences are also known (degenerate art; the hotbed of formalism, cosmopolitism) – from both before and after WWII, in Germany and outside of it, too. In this paper an attempt is made to present the changing diversity of the Bauhaus under the directorship of Walter Gropius, Hannes Meyer and Ludwig Mies van der Rohe through the examination of a marked area – furniture design within small-object construction. Its best achievements – represented first of all by Marcel Breuer – preserve most eloquently “what was creative and constructive in an economically and politically chaotic period” (Herbert Read) and provide conclusions in our days as well.

Item Type: Article
Additional Information: MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TH Building construction / mély-és magasépítés
N Fine Arts / képzőművészet > NA Architecture / építészet
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 18 Mar 2020 14:01
Last Modified: 31 Mar 2021 23:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/107298

Actions (login required)

Edit Item Edit Item