Czine, Péter and Török, Áron and Horváth, Péter and Balogh, Péter (2020) A fogyasztói magatartás elemzése feltételes választási modellekkel – a mangalicakolbász példáján. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 67 (5). pp. 474-494. ISSN 0023-4346
|
Text
03CzineTorokHorvathBaloghA.pdf Download (515kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja, hogy felmérje a mangalicakolbászra vonatkozó fogyasztói preferenciákat, azaz meghatározza a vásárlási döntések során leginkább fontosnak ítélt terméktulajdonságokat, azok irányát és a szintjeikre vonatkozó fizetési hajlandóságot. A vizsgálat diszkrét választási kísérleten keresztül zajlott, ahol négy terméktulajdonságot (ár, hústartalom, eredetjelzés, beszerzési hely) azonosítottunk. A felállított hipotézisek szerint az eredetjelzés használata befolyásolja leginkább a fizetési hajlandóságot; a fogyasztók szociodemográfiai jellemzői meghatározó szempontot képviselnek a választások során. A becslésekhez három modellspecifikációit (multinomiális logit, látenscsoport-, véletlen paraméterű logit modell) is felhasználtunk. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a fogyasztók a törzskönyvezett állatból származó húsra vonatkozó eredetjelzést és a termelői piacon történő beszerzést egyértelműen preferálják a többi tulajdonságszinttel szemben. A hústartalom tekintetében már nem tudtuk ezt bizonyítani. Journal of Economic Literature (JEL) kód: C25, C93, D12, D91, Q13.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 May 2020 07:55 |
Last Modified: | 31 Aug 2020 23:20 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/108652 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |