REAL

Folytonosság és megszakítottság a debreceni pedagógiai iskola képző tevékenységében, működésében = Continuity and Turning Points in the Activity of the Educational School of The University of Debrecen

Brezsnyánszky, László and Bajusz, Bernadett and Balogh, László and Fekete, Károly and Fenyő, Imre and Holik, Ildikó and Kiss, Endre and Kozma, Tamás and Orosz, Gábor János and Rébay, Magdolna and Vincze, Tamás András (2012) Folytonosság és megszakítottság a debreceni pedagógiai iskola képző tevékenységében, működésében = Continuity and Turning Points in the Activity of the Educational School of The University of Debrecen. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
62593_ZJ1.pdf

Download (467kB) | Preview

Abstract

Kutatásunk a debreceni pedagógiai iskola tevékenységében megmutatkozó sajátosságok feltárására vállalkozott, szervesen folytatva A „debreceni iskola” OTKA T043016 c. pályázatot. Pályázatunkban a debreceni pedagógiai iskolát úgy határoztuk meg, mint amely – a tudományegyetemek 20. századi sajátosságaiból adódóan – háromféle képző funkciót látott el, jórészt párhuzamosan: • Gondoskodott saját szakterületén a tudományos utánpótlás neveléséről, a mindenkori egyetemi jogosítványoknak megfelelően tudományosan kvalifikálta az alkalmasnak ítélt jelölteket • Szakos képzést folytatott saját szaktudományában, illetve pedagógiai kollégiumokat hirdetett a hallgatóság érdeklődő köre számára • A tanárképzés mindenkori rendjének megfelelően ellátta a tanárképzés elméleti pedagógiai kollégiumainak oktatási feladatait. A koronként erősen változó tanárképzési feladatmegoszlásban ennél tágabb és a gyakorlati képzéshez közelebb álló feladatok is hárultak a neveléstudomány egyetemi egységeire Feldolgoztuk az egyetem képzésre vonatkozó, ebből a szempontból viszont még fel nem tárt rektori és kari dokumentumait, a Tanárképző Intézet és a Gyakorlógimnázium hozzáférhető iratanyagát. Jelen kutatás során mindenekelőtt azt a területet igyekeztünk vizsgálni, ahol leginkább megfigyelhetőek voltak markáns folyamatossági összefüggések és határt-kijelölő szakadások a debreceni pedagógiai iskola életében: a tanárképző funkciót, különös tekintettel a tanárképzés gyakorlati összefüggéseire. | The study examines the educational theory and educational experience of the so called „Debrecen School of Educational Thought” continuing the “Debrecen School” research (OTKA T043016). The outcome of our investigation is the statement that the work of the professors of education of the so called „Debrecen School” form good shaped and continuous educational paradigms. As far as the educational school at the University of Debrecen has three traditional function - the education of the next generation of the scholars, - the education of the students of the Department of Education, - taking part in the teacher’s training, this functions are the focus points of our research. Analyzing the documents of the Debrecen University, the Faculty of Arts and the Institute of Teacher’s training we can find several elements of continuity (mainly at the first two aspects or functions), but some certain points of discontinuity also. Mainly at the third aspect, where you can see period marking gaps in the function, the organization and the activity of the Institute of Teacher’s training.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 05:56
Last Modified: 28 Jul 2014 11:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/11769

Actions (login required)

Edit Item Edit Item