Spéder, Zsolt (2021) Termékenységi mintaváltás – a családalapítás átalakulásának demográfiai nyomvonalai Magyarországon = Fertility Pattern Change – Demographic Traces of the Transformation of Family Formation in Hungary. SZOCIOLÓGIAI SZEMLE, 31 (2). pp. 4-29. ISSN 1216-2051 (nyomtatott); 1588-2853 (elektronikus)
|
Text
Szociologia_2021_02_belivek_EGYBE-4-29.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial. Download (466kB) | Preview |
Abstract
Leíró demográfiai elemzési eszközökkel mutatjuk be, hogy az elmúlt negyedszázadban hazánkban megtapasztalt termékenységcsökkenés a termékenységi gyakorlat átfogó megváltozásának az eredménye. A teljes kép felrajzolásához elengedhetetlen a jól ismert változás, a halasztás bemutatása, ám túllépünk azon, hogy a mintaváltást kizárólag a korai gyermekvállalásról a késői gyermekvállalásra való áttéréssel írjuk le. A gyermekvállalási magatartás heterogenitásnak iskolai végzettség szerinti vizsgálata alapján megállapítjuk, hogy ma a gyermekvállalási gyakorlat sokkal inkább kötődik az iskolai végzettséghez, mint egy negyedszázaddal ezelőtt, és hogy az individualizáltság térnyerése látszólagos, a fő tendencia sokkal inkább a tagolódással vagy a differenciálódással írható le. A születési évjáratokat végigkövetve megállapítjuk a kétgyermekes család dominanciájának elhalványulását, a gyermektelenség és az egygyermekesség terjedését, ami összességében a befejezett termékenység szintjének csökkenésével jár együtt. Végül javaslatot teszünk a termékenységi magatartás új korszakolására.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika > HA1 Demography / demográfia, népesedési statisztika H Social Sciences / társadalomtudományok > HQ The family. Marriage. Woman / család, házasság, nőpolitika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Oct 2021 14:47 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:02 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/132467 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |