REAL

Mozgóképi anamnézis – erőszak, trauma, de(kon)strukció (Ari Folman: Libanoni keringő, 2008)

Gordon, Dávid (2023) Mozgóképi anamnézis – erőszak, trauma, de(kon)strukció (Ari Folman: Libanoni keringő, 2008). APERTÚRA, 18 (2). pp. 59-75. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2023 tél_Gordon Dávid_Mozgóképi anamnézis – erőszak, _trauma, de(kon)strukció _(Ari Folman_ Libanoni keringő, 2008).pdf - Updated Version

Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
Text
GordonDavid_MozgokepianamneziseroszaktraumadekonstrukcioAriFolman_Libanonikeringo20082023.tel.pdf - Published Version

Download (617kB) | Preview

Abstract

A tanulmányban Ari Folman 2008-ban bemutatott, Libanoni keringő című animációs dokumentumfilmjének „dekonstruktív” elemzésére vállalkozok. A filmkészítő szándékai szerint megvalósított alkotás egy jelentőségteljes történeti narratíva hiteles ábrázolási kísérlete. A film szervezőelve egy elfeledett személyes emlék feltárása. A középponti traumatikus emlék forrása Izrael 1982-ben indított preventív hadviselése. Az elemzésben egy sajátos animációs stílusgyakorlat mint audio/vizuális anamnézis és a háborús trauma elbeszéléstechnikai lehetőségének feltételeit és korlátait keresem. Folman rekonstrukciójában, a háború tapasztalatai és a történelem értelmezése mindvégig problematikus, ellentmondásos és mégis egységesen összefüggő események filmélményében teremti meg a történeti tények értelmezésének változékonyságát, valamint a személyes/ személytelen érintettség megismerhetőségének mozgóképi vágyát. | This paper offers a „deconstructive” analysis of Ari Folman’s 2008 animated documentary Waltz with Bashir. The film, as conceived by its creator, seeks to present an authentic depiction of a significant historical narrative. Its organizing principle revolves around uncovering a forgotten personal memory, with the central traumatic memory stemming from Israel’s 1982 preemptive war efforts. The analysis focuses on the unique animated stylistic exercises as a form of audio/visual anamnesis and explores the narrative possibilities and constraints of representing war trauma. In Folman’s reconstruction, the experience of war and the interpretation of history remain problematic and contradictory, yet cohesively interconnected within the cinematic experience. This complexity underscores the fluidity of interpreting historical facts and the cinematic aspiration to grapple with the personal/ impersonal engagement with traumatic events.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > B1 Philosophy (General) / filozófia általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 Jun 2023 08:07
Last Modified: 10 Mar 2025 13:57
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/167060

Actions (login required)

Edit Item Edit Item