REAL

A célok és céltárgyak szerepe az eseményemlékezet és a fogalomalkotás fejlődésében = The role of goals and goal-objects in the development of event memory and concept formation

Király, Ildikó and Gergely, György and Ragó, Anett (2008) A célok és céltárgyak szerepe az eseményemlékezet és a fogalomalkotás fejlődésében = The role of goals and goal-objects in the development of event memory and concept formation. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
47071_ZJ1.pdf

Download (1215Kb)

Abstract

Vizsgálataink nyomán azt támasztottuk alá, hogy az önéletrajzi emlékezés kialakulását megelőzően kisgyermekek utánzásban megragadható felidézésére a noetikus emlékforma jellemző. Feltételezhetően az egyedi emlékek előhívása terén a korai időszakban az jelenti a korlátot, hogy kisgyermekek nem képesek ezen „noetikus” formához (az elsődleges reprezentációs formához) hozzákapcsolni a megtapasztalás kontextuális, megkülönböztető elemeit. Az „eseményfogalmak” és eseményemlékek kialakításában az oksági és a teleológiai (céloksági) interpretációs sémák játszanak főszerepet. Első kísérletünk eredménye, hogy egyszerű ismerős és új események utánzásos felidézése alkalmával kisgyermekek az események lényegi elemeit sikeresen felidézik, míg az eseménybe illesztett megkülönböztető jegyeket nem. Második kísérletünk arra keresi a választ, hogy a noetikus emlékformát milyen reprezentációs szervező elv támogatja. Vizsgálataink alátámasztják, hogy a célok olvasása alapvető szerepet kap az eseményemlékek organizációjában. Harmadik kísérletünk során a teleológiai hozzáállás és a kauzalitás emlékszervező szerepét, és e két intrepretációs séma hierarchikus viszonyát kívántuk tesztelni. Kétértelmű események utánzása nyomán azt tapasztaltuk, hogy az oksági szerveződéssel szemben a teleológiai értelmezés előnyt élvez. Negyedik kísérletünk alátámasztotta hogy az előzetes szándék erősíti a kauzális szervező elv használatát eseményemlékek kialakításánál. | Our studies have demonstrated that the nature of early memories (of young preverbal and just talking toddlers) collected in the form of imitation is mainly noetic. It is supposed that the main difficulty for infants in representing specific, distinct memories can be identified by the problem of integrating contextual features of experience with general, noetic forms of events. The general schemas of events can be captured after just one single exposure of them by infants, though their performance cannot be described as retrieval of episodic memories. The formulation of event-representation is lead by causal and teleological interpretative schemas. The most important result of the first line of our investigations is that infants re-enact the relevant features of both familiar and novel events, while they omit the embedded distinctive features of them. The aim of the second line of investigations was to find out the main organizational factor that results in noetic forms of representations. Our studies demonstrate the continued centrality of the teleological stance in encoding action sequences in terms of goals. The objective of the third line of studies was to highlight the relation of causal and teleological organisation of events. The imitative performance of ambiguous events revealed the advantage of teleological event organisation over causal interpretation. Our fourth experiment focuses on the role of convergent prior intentions in the coding of events.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia, pszicholingvisztika, szövegnyelvészet
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PH Finno-Ugrian, Basque languages and literatures / finnugor és baszk nyelvek és irodalom > PH04 Hungarian language and literature / magyar nyelv és irodalom
B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF13 Memory and learning / emlékezet, tanulás
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 16:43
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1687

Actions (login required)

View Item View Item