REAL

Társadalmi igények a felnőttek felsőfokú továbbtanulásában = Social demands for the higher education of adults

Forray R., Katalin and Cserti Csapó, Tibor and Györgyi, Zoltán and Híves, Tamás and Labodáné Lakatos, Szilvia and Radácsi, Imre and Sánta, Hajnalka (2009) Társadalmi igények a felnőttek felsőfokú továbbtanulásában = Social demands for the higher education of adults. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
47335_ZJ1.pdf

Download (1MB)

Abstract

A Pécsi Tudományegyetem, a Debreceni Egyetem, valamint a Szent István Egyetem levelező hallgatóval vettünk fel kérdőívet (összesen 350 személyes megkérdezés), készítettünk interjút (18 strukturált interjú); valamint kartográfiai és területi-statisztikai elemzéseket (egyetemi stratégia). Kutatásunk eredményeként három hallgatói magatartástipust különítettünk el és feleltettünk meg az egyetemi stratégiákkal. (a) Az első tipusba tartozók a gazdasági elhelyezkedés (munkavállalás) miatt tanulnak. Főként fiatalok, és jellemzően műszaki tanulmányokat folytatnak. (b) A második tipus a társadalmi elhelyezkedés (társadalmi státus) miatt tanulnak. Ide főként férfiak tartoznak, akik jellemzően természettudományos tanulmányokat folytatnak. (c) Tipusba tarozók azért tanulnak tovább, hogy személyiségüket fejlesszék, szociális kapcsolatokra tegyenek szert, érdeklődésüket ébren tartsák. Főként nők, akik elsősorban bölcsész és társadalomtudományi szakokat választottak. Az egyetemek regionális hatókörét vizsgálva pedig megállapítottuk, hogy (a) A SzIE kapcsolatrendszerét elsősorban a műszaki képzések helyei határozzák meg. Ez az egyetemi stratégia leginkább az első hallgatói magatartástipust szolgálja. (b) A DE elsősorban a saját régióját szolgálja. Ez az egyetemi stratégia leginkább a második hallgatói magatartástipust szolgálja (tanulmányok a társadalmi felemelkedésért). (c) A PTE hatóköre hálózatos, amely beteríti az ország egész területét. Ez az egyetemi stratégia legjobban a harmadik hallgatói magatartás támogatja. Föltételezzük, hogy ez a magatartástipus az, amely leginkább megalapozza az élethosszig tartó tanulást. | The demands of 350 adult learners in three Hungarian higher education institutions (University of Pécs, University of Debrecen, University of Godollo) have been studied. A survey has been conducted, on the basis of which 18 structured interviews have been accomplished. The study has been completed by an analysis of the socio-economic data of the ?catchment areas? of the universities to recognise and describe their LLL strategies. Three types of adult learners? career choices have been defined. Type A: adult learning for better employment. They mostly young (male) students in VET programs. Type B: adult learning for (social) status improvement. They proved to be first of all male students in science programs. Type C: adult learning for personal enrichment (openness, social networking, new life expectations etc.). They found to be females in social science, arts and humanities programs. LLL startegies of the given universities corresponded to these types of adult learning in the following ways. Strategy A: the strategy of regional expansion (by using former campuses of agricultural education). The strategy, adopted by the University of Godollo have supported adult learners of type A. Strategy B: the strategy of meeting the demands of ?our region? (University of Debrecen). This strategy served mainly adult learners of type B. Strategy C: building a nationwide network of campuses and extramural programmes (University of Pecs). Adult learners type C were supported mostly by this strategy: strategy C is beneficiary for future LLL.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák > LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education / felnőttoktatás, folyamatos képzés
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 16:22
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1754

Actions (login required)

Edit Item Edit Item