Schmidt, Ildikó (2024) Heterogén nyelvi hátterű diákok tudásmérése és értékelése a felső tagozaton és a középiskolában = Assessment and evaluation of students with heterogeneous linguistic backgrounds in upper grades of primary school and in secondary school. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (3). pp. 1-12. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
ANYP_XVII_2024_3_1.pdf - Published Version Restricted to Repository staff only Download (374kB) | Request a copy |
Abstract
A magyar köznevelésben egyre nagyobb számban tanulnak heterogén nyelvi hátterű diákok, akik a középiskolát befejezve a felsőoktatásban folytatják tanulmányaikat. A nyelvi erőforrásaikat illetően a magyar nyelv mellett több nyelv vagy beszédmód párhuzamosan jelenik meg. A nyelvhasználatukra jellemző, hogy míg a szóbeli kommunikáció során a magyar elsőnyelvi beszélőkre hasonlító jegyeket mutatnak, addig az írásbeli produkcióikban már megfigyelhetők eltérések. Ha pedig a különféle tudományterületekhez kapcsolódó szaknyelvekről van szó, még a szóbeli kommunikáció is gondot okoz nekik, nem beszélve az írásbeli sajátosságokról. Jelen tanulmány tanári és tanulói páros empirikus adatokon keresztül mutatja be, hogy milyen nyelvhasználói csoportokba rendeződnek a heterogén nyelvi hátterű diákok a tanulással kapcsolatos írásbeli és szóbeli kommunikációjuk jellegzetességei alapján, valamint kitér arra, hogy a tanári értékelés miként kapcsolódik össze a nyelvhasználati sajátosságokkal. | An increasing number of students with heterogeneous linguistic backgrounds are studying in the public education in Hungary and many of them continue their studies in higher education after finishing secondary school. In terms of their linguistic resources, multiple languages or speech modes appear alongside the Hungarian language. Their language use is characterized by showing features similar to native Hungarian speakers in oral communication, while differences can be observed in their written productions. When it comes to the specialized languages of different academic fields, even oral communication becomes challenging for them, not to mention the characteristics of written communication. This study, based on empirical data from teacher and student pairs, presents how students with heterogeneous linguistic backgrounds are grouped according to the characteristics of their written and oral communication related to learning. It also addresses how teacher assessment is connected to these language use characteristics.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | heterogén nyelvi háttér, közoktatás, osztályozás, diák, tanár, heterogeneous linguistic background, public education, grading, student, teacher |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Oct 2024 13:40 |
Last Modified: | 07 Oct 2024 13:40 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/206977 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |