REAL

Középiskolások továbbtanulási tervei egy határmenti régióban = Further study plans of secondary school leavers in a border region

Pusztai, Gabriella and Fényes Zs., Hajnalka and Gabóda, Béla and Szilágyi, Györgyi Ilona (2010) Középiskolások továbbtanulási tervei egy határmenti régióban = Further study plans of secondary school leavers in a border region. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
48820_ZJ1.pdf

Download (2MB)

Abstract

Arra a kérdésre kerestük a választ, hogy az oktatási rendszerben való előrehaladás során a közismerten hatékony tőkefajták mellett az eddig kevésbé vizsgáltak, mint az egyént körülvevő kapcsolati struktúrák által teremtett társadalmi tőke mekkora befolyással rendelkeznek a tanulói pályafutásra. Meg kívántuk keresni azokat a tényezőket, amelyek képesek módosítani a szülői társadalmi státus okozta szigorú reprodukciós determinizmust. Ez a válasz az oktatáspolitika számára különösen fontos Magyarországon, ahol a társadalom legalsó, alacsonyan iskolázott rétegeiből kikerülő tanulók száma rohamosan nő. Eredményeink szerint a kapcsolathálózati szempontú megközelítés az iskolai folyamatok figyelemreméltó vonásait tárta fel, hiszen nemcsak a tanulók egyéni kapcsolathálóiban gyökerező társadalmi tőke, hanem egy sajátos iskolai policy kialakulása lehetővé teszi a hátrányos helyzetű fiatalok tényleges iskolai esélyegyenlőségének megteremtését, amire a különböző társadalmi státusú tanulók egyszerű vegyítése önmagában nem képes. A hatékony iskolai policy fő elemei a multiplex tanár-diák kapcsolatok, a közös identitásra és bizalomra épülő tanár-szülő kapcsolatok, a nem elsősorban tanulmányi jellegű extrakurrikuláris és hétvégi iskolai programok, az iskola kulturális közösségként való értelmezése, az erős iskolaközösségi identitás, az iskolai közéletbe való bevonódás. Ezen eredményekről egy monográfiában és számos idegen és magyar nyelvű tanulmányban számolt be a kutatócsoport. | Besides well-known and efficient capital types, we investigated the influence of under-represented capitals to students' progress in educational systems, such as the influence of students' social capital resulting from their relationship structures to their own school career. We wished to define the factors that can modify the reproductive determinism arising from parents' social status. The answer to this issue is especially important to the Hungarian educational-politics, since the number of students from the lowest, under-schooled levels of society is continuously increasing in Hungary. According to our findings, the social network approach unfolded notable features of school processes. Not only the social capital resulting from individual relationship-networks but a peculiar school policy also aids the establishment of equal schooling opportunities for disadvantaged students, which cannot be achieved by simply integrating students from different social statuses in comprehensive schools. The elements of efficient school policy are: multiplex teacher-student relationships; relationships of teachers-parents based on common identity and reliance; extracurricular and free time school programs that do not necessarily focus on learning; the definition of schools as cultural communities and strong school-community identity; as well as participation in voluntary activities of school life. We reported our findings in a monograph and numerous studies.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 13:53
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2274

Actions (login required)

Edit Item Edit Item