REAL

Transzeurópai folyosók: A meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása?

Fleischer, Tamás (2007) Transzeurópai folyosók: A meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása? In: A Balkán és Magyarország: Váltás a külpolitikai gondolkodásban? Magyarország az Ezredfordulón, Stratégiai tanulmányok a Magyar Tudományos Akadémián . MTA Társadalomkutató Központ - Európa Intézet, Budapest, pp. 365-379. ISBN 978 963 508 546 0

[img]
Preview
PDF
fleischer_folyosok-toldozgatasa_balkan07.pdf - Published Version

Download (4MB)

Abstract

Az Európai Unió 12 (15) országa saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló transzeurópai hálózatot az 1980-as évek végén, majd ezt rögzítették (TEN) 1992-ben az uniós közlekedéspolitikában és az alapszerződésben. Azóta a hálózat egésze az uniós dokumentációkban háttérbe szorul, és főleg a hálózatba illeszkedő 14 (1996) majd ezek listáját kibővítve 30 (2004) kiemelt projekt megépítéséről esik szó. A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet–nyugati folyosóinak a meghosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1994, 1997). Az elsõ nagy keleti bővítés csatlakozó országainak a területére érvényes TINA folyamat megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását, a folyosók sűrítését (1995–1999). A hét balkáni országot érintő TIRS folyamat kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és utóbbiakat kiegészítette öt további ország irányában (2002). A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát újra felmérte és a korábbi folyamatok eredményét ugyan nem, de legalább a TIRS kiegészítő hálózatoknak az öt országot érintő elemeit esetenként felülbírálva javaslatokat tett a REBIS térség átfogó közlekedési hálózataira (2003). A teljes folyamatban – beleértve a tizenötök TEN hálózatának alakulását is az 1990-es évek elejétől – dominál a projektorientált megközelítés, szinte kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága befolyásolja a hálózat alakulását. A TEN hálózat felülvizsgálata elmulasztotta a kibővülő Európa összefüggésében átgondolni egy átlapoló hálózat tényleges funkcióját és kontinentális struktúráját. Ehelyett a nemzeti határok között kialakult korábbi struktúrák megõrződnek (megerősödnek), vagy új határok miatt tovább aprózódnak, nincs mód az európai léptékhez tartozó struktúra létrejöttére ott sem, ahol még most épülnek a hálózatok. Következményképpen – a kezdetben kialakított TEN struktúra sugárirányú toldozgatása miatt – egy európai léptékben kiegyenlítő szerepet elősegíteni képes nyitott rácshálózat helyett a kiépülő hálózat tovább erősíti a fejlettebb térségek dominanciáját.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HC Economic History and Conditions / gazdaság története és alapelvek > HC2 Economic policy / gazdaságpolitika
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE1 Transportation / szállítás
Depositing User: Tamás Fleischer
Date Deposited: 19 Jan 2013 06:25
Last Modified: 22 Jan 2013 09:22
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/3963

Actions (login required)

Edit Item Edit Item