REAL

LCMS rendszerek használhatósági vizsgálata

Szimkovics, Tamás (2015) LCMS rendszerek használhatósági vizsgálata. In: Tavaszi Szél 2015 / Spring Wind 2015 Konferenciakötet: III. kötet. Líceum Kiadó, Eger, pp. 221-229. ISBN 978-615-5509-96-4

[img]
Preview
Text
222_avegl_tsz2015_3.pdf

Download (796kB) | Preview

Abstract

Az oktatás számos területén használnak LCMS (Learning Content Management System) azaz tanulásirányító és tartalomkezelő rendszereket, mint a középfokú és felsőoktatásnál, vállalati képzéseknél. Mivel az oktatás különböző területein használják, és különböző kritériumoknak kell eleget tenniük ezeknek a rendszereknek, így egyazon rendszer ritkán alkalmazható megfelelően az oktatás különböző színterein. A munkám során a közoktatásban felhasználható LCMS rendszereket vizsgáltam, mivel véleményem szerint ez a terület kevésbé kidolgozott a másik kettővel szemben. Elektronikus oktatási rendszerek terén sok közül választhatunk, abban az esetben is, ha ragaszkodunk az ingyenesen használható szoftverekhez. A kiválasztandó rendszereket számos mérhető kritérium szerint hasonlíthatjuk össze: rendszerigény, biztonság, támogatás, használhatóság, menedzsment, kollaborációs lehetőségek, beépített alkalmazások. A felsoroltak közül a használhatósági vizsgálatokat hangsúlyoztam. Az egyes elektronikus oktatási rendszereket valamilyen módon össze kell hasonlítani például a CMSmatrix weboldalán (cmsmatrix.org). Amelyben bár CMS, vagyis tartalomkezelő rendszereket lehet összehasonlítani. Mivel azonban az LCMS oktatást kezelő rendszerek egyben tartalomkezelők is, így azoknak is egy részét megtalálhatjuk az oldalon. A weboldalon a használhatósággal kapcsolatban jelenleg 16 paraméter található. Vajon ezek a mutatók teljes mértékben tükrözik-e az elektronikus oktatási rendszerek használhatóságát? Minél több magas értéket látunk a paraméterek mellett, annál jobb az oktatási rendszer? A jelenleg elterjedt LCMS rendszereket összehasonlító mátrixok értékei hűen tükrözik-e a felhasználók összbenyomását? Ezekből az eredményekből nem tudhatjuk meg például, hogy a diákoknak mennyi időre van szüksége, az elektronikus oktatási rendszerek kezelésének elsajátítására. Célom ezekre a kérdésekre választ kapni a kutatás során. Munkámban azokat az oktatási rendszereket vizsgáltam, amelyeknek használata ingyenes. A használhatóságon belül Jakob Nielsen által deklarált használhatósági paramétereket vizsgáltam: megtanulhatóság, hatékonyság, megjegyezhetőség, hibák, elégedettség. Várhatóan, a lefolytatott vizsgálatok új eredményeket fognak hozni, amelyeket fel lehet használni az oktatási rendszerek használhatóságának növelésére. A használhatósági paraméterek vizsgálata során egérmutató-útvonal és kattintás vizsgálatot, valamint a informális riport készítés módszereit használtam.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: User friendly interface; usability; LCMS
Subjects: Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 25 Nov 2016 12:00
Last Modified: 25 Nov 2016 12:00
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/42515

Actions (login required)

Edit Item Edit Item