REAL

Szabályzott pneumatikus rendszerek dinamikai vizsgálata = Dynamic Investigation on Controlled Pneumatic Systems

Vad, János and Bencze, Ferenc and Istók, Balázs and Szente, Viktor (2007) Szabályzott pneumatikus rendszerek dinamikai vizsgálata = Dynamic Investigation on Controlled Pneumatic Systems. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
38184_ZJ1.pdf

Download (289kB)

Abstract

A projekt során kialakítottunk AMESim környezetben egy olyan modellezési módszertant és egydimenziós szimulációs eszközt, amelynek révén szabályozott pneumatikus rendszerek, így pl. haszongépjármű-fékrendszerek dinamikai viselkedése vizsgálható, és az egyes fejlesztési módosítások, paraméter-változtatások hatása hatékonyan nyomon követhető. A szelepáramlás részleteinek feltérképezésére, az egydimenziós modell pontosítására FLUENT szimulációt alkalmaztunk. A szimulációs modellek alkalmasságát általunk kiépített kísérleti berendezésen végzett mérésekkel ellenőriztük, és mérések révén állapítottuk meg egyes bizonytalan paraméterek ? pl. szelep-átfolyási számok ? értékeit is. A kísérletileg validált szimulációs modellek segítségével mérnöki irányvonalakat nyertünk arra vonatkozóan, hogyan kell bizonyos rendszerelemek paramétereit ? pl. szeleptest-tömegeket, flexibilis tömítések anyagjellemzőit ? megváltoztatni annak érdekében, hogy a rendszerelem továbbra is ellássa feladatát, de a káros rezonancia-jellemzők elkerülhetőek legyenek. Ezáltal a rendszerelemek élettartama jelentősen feljavítható, a pneumatikus rendszer üzemvitele megbízhatóvá válik, és elkerülhetőek a felhasználó által reklamált rezgések és zajhatások. A projekt eredményeit pneumatikus jármű-fékrendszerek fejlesztésében hasznosítottuk. | During the project, a modelling methodology and a one-dimensional simulation tool has been established in AMESim environment, by means of which the dynamic behaviour of controlled pneumatic systems ? such as the brake systems of commercial vehicles ? can be examined, and the effect of modifications, parameter changes can be effectively studied during the R&D of the related systems. In order to survey the flow details in the pneumatic components and to make the one-dimensional model more accurate, FLUENT flow simulation has been applied. The simulation models have been validated by comparing the simulation results with measurement data obtained in an in-house built experimental facility. Measurements were also carried out for identification of uncertain system parameters, such as flow coefficients of valves. On the basis of the experimentally validated simulation models, engineering guidelines have been established for modification of certain parameters of pneumatic components ? such as valve body mass, material characteristics of flexible seals etc. ? in order to obtain proper system operation while avoiding harmful resonance effects. By this means, the life cycle of the components can be elongated, the system operates reliably, and the vibration as well as noise reclaimed by the user can be eliminated. The results of the project have been utilised in development of pneumatic brake systems of vehicles.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Áramlás- és Hőtechnika, pneumatikus rendszer
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TJ Mechanical engineering and machinery / gépészmérnöki tudományok
Q Science / természettudomány > QC Physics / fizika > QC01 Mechanics / mechanika
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 22:46
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/497

Actions (login required)

Edit Item Edit Item