REAL

Új geometriájú spiroid hajtások kutatása, gyártásgeometria kidolgozása = Spiroid driving with new geometry and the production geometry

Dudás, Illés and Bányai, Károly and Lévai, Imre (2007) Új geometriájú spiroid hajtások kutatása, gyártásgeometria kidolgozása = Spiroid driving with new geometry and the production geometry. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
38288_ZJ1.pdf

Download (47Kb)

Abstract

1. A kutatási téma célja az volt, hogy a viszonylag új keletű hajtástípus tulajdonságait feltárjuk és nem tapasztalati (Dudley), hanem tudományos összefüggések feltárásával igazoljuk a jellemzőit, illetve a gyártásgeomertiáját ezek alapján fejlesszük. Feltárjuk az alapvető geometriai összefüggéseket a parabolikusan kettősen domborított, valamint a fejmaróval megmunkált spiroid hajtópárok esetén is [4]. 2. Kidolgoztuk a hagyományos méretezés számítógépes algoritmusát, valamint az új gyártásgeometriához szükséges eljárások alapjait [14, 15]. 3. Foglalkoztunk a hajtás szingularitásaival és alámetszésével, illetve ezek elkerülésének, feltételeivel [10, 30]. 4. Kidolgoztuk, illetve alkalmaztuk azokat az analitikus módszereket, amelyek alkalmasak a csavarfelületek kapcsolódásának, hordképmeghatározásra, lokalizálódásának tervezésük során szerszámaik modellezésének, profilvizsgálatának továbbfejlesztése analizálásra alkalmas új formában került felírásra. Ezekre a különböző Coons foltokat, Gordon, Bezier, spline felületeket használtunk [12, 18, 21, 23, 24, 25, 28]. 5. Vizsgálatokat végeztünk végeselemes programokkal a hajtás modellezésére, alakváltozásaira, CNC programot készítettünk a spiroid csiga gyártására [19, 29]. 6. 3D mérőgépen minősítettük az általunk gyártott kúpos csigát és kimutattuk a hordkép elhelyezkedését, ami a számított, modellezett értékekkel jó egyezést mutat [23, 28, 31]. | 1. The in of the researches were to discover the features of a relatively new driving type. We wanted to examine the production geometry and other features scientificly, using theoretical formulas, and not experimentally as it was done by Dudley [4]. 2. We have woked out the computerized algorithm of conventional dimensioning, and the basics of procedures necessary for new production geometry [14, 15]. 3. We dealt with singularities and undercuttings of the driving, and the conditions, how to avoid them [10, 30]. 4. We have worked out or applied those analitical methods, which can be used for determination localisation of bearing patterns of mating helicoid surfaces. We have modelled the cutting tool at the level of design, and we have used a new form for description of analysing and further development of profile examination. For doing these, we used different methods as Coons patches, Gordon-, Bezier-, Spline surfaces [12, 18, 21, 23, 24, 25, 28]. 5. We used FEM examinations for modelling of deformation of driving. We created a CNC program for production of spiroid worm [19, 29]. 6. We qualified the tappered worm, produced by us on a 3D CMM, and showed out the place of bearing pattern, which showed good coincidance [23, 28, 31].

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Anyagtudomány és Technológia
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TJ Mechanical engineering and machinery / gépészmérnöki tudományok
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 22:37
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/532

Actions (login required)

View Item View Item