REAL

Iskolai válaszok a cigány gyermekek nevelési szükségleteire = School-based answers to the educational needs of romany children with learning disabilities

Szabó, Ákosné (2007) Iskolai válaszok a cigány gyermekek nevelési szükségleteire = School-based answers to the educational needs of romany children with learning disabilities. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
34966_ZJ1.pdf

Download (284kB)

Abstract

A kutatás olyan oktatási, nevelési, fejlesztési, szervezeti, legitimációs stb. tartalmak, módszerek, rendszerek megalapozásához kívánt hozzájárulni, amelyek hatékonyan segíthetik a cigány gyermekek társadalmi integrációját. A kutatás lehetőséget adott arra, hogy az utóbbi esztendők országos vizsgálatainak állításait úgy fogalmazza meg, hogy a dogmatikus és globális megállapítások igazolhatók-e a vizsgálati színtereken. Hétköznapi, emberközeli, antropológiai szemlélettel megformált kérdésekkel kívánta kiegészíteni a meglévő kutatási tapasztalatokat: mit akarnak a szülők, mit tudnak a gyermekek, hogyan gondolkodnak a pedagógusok és a gyógypedagógusok a különböző típusú általános iskolákban, milyen iskolai megoldásokra nyitottak stb. A kutatás empirikus pedagógiai-szociológiai vizsgálat. A cigány gyermekek tanulási akadályozottságának fogalmi tisztázása, a sajátos nevelési igény nem diagnosztikus, hanem jogi katerógóriaként történő értelmezése, és a pedagógiai/gyógypedagógiai segítés lehetőségeinek vizsgálata az etnikai kisebbségekkel kapcsolatos - nemzetközileg is vitatott - probléma-kezelési eljárásokhoz kívánt adalékokkal szolgálni. | The research intended to contribute to the foundation of such educational, developmental, organizational, legitimizational contents, methods and systems, which can effectively support the social integration of the Roma children. The research gave possibility to formulate the statements of the latest years? national surveys as to whether the dogmatic and global findings are sustainable on the research fields. It wished to supplement the existing search experience with questions formed from ordinary, human and anthropological aspects: what do parents want, what do children know, how do teachers and special teachers think in the various types of elementary schools, what type of solutions are they open for, etc. The research is an empirical educational-sociological examination. It intended to contribute to the problem solving procedures ? disputed internationally as well ? of the exploration of the possibilities of pedagogical/special educational support related to the ethnic minorities, the conceptual clarification of the learning difficulties of Roma children, and to the interpretation as a legal and not diagnostic category of special educational needs.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 01 May 2009 07:21
Last Modified: 01 Dec 2010 00:47
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/70

Actions (login required)

Edit Item Edit Item