Repository of the Academy's Library

A "debreceni iskola". Pedagógiai-tanárképzési irányzatok és képviselőik történeti-regionális összefüggésben = The National Protestant experience in the East-European education. The case of Debrecen and the Partium Region

Kozma, Tamás and Balogh, László and Brezsnyánszky, László and Fekete, Károly and Fenyo, Imre and Holik, Ildikó and Kiss, Endre and Orosz, Gábor János and Ugrai, János and Vincze, Tamás András (2006) A "debreceni iskola". Pedagógiai-tanárképzési irányzatok és képviselőik történeti-regionális összefüggésben = The National Protestant experience in the East-European education. The case of Debrecen and the Partium Region. Project Report. OTKA.

[img] PDF
43016_ZJ1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (255Kb) | Request a copy

Abstract

A kutatásunk a Debreceni Egyetem és jogelődei neveléstudományi műhelyeit a forrásfeltárás és az elméleti, történeti elemzés eszközeivel kívánja bemutatni. A magyar neveléstudomány egyetemi iskolái (műhelyei) közül a debreceni eddig kevésbé kutatott területnek számít, jóllehet közoktatásügyünknek vannak olyan fordulatokkal együtt járó évei, amikor a Debrecenben, annak egyetemén alapozott pedagógiai gondolkodás az ország egészére nézve is jelentőséggel bírt. A tudományos pedagógia művelése Debrecenben alapvetően a református kollégium és az ennek jogfolytonos utódaként létesült debreceni egyetem intézményében folyt. A pedagógiai tudományos műhely, egymást követő műhelyek alakjainak, tevékenységének és hatásainak számos részlete feldolgozásra került, publikációk jelentek meg a református kollégium és a neveléstudomány debreceni művelőinek nézeteiről, munkásságáról. Az egyetemen a pedagógiát oktató és művelő professzorok (Tankó Béla, Mitrovics Gyula, Karácsony Sándor, Jausz Béla, Kelemen László) tudományos munkássága a neveléstudomány sajátos iskolájává úgy állt össze, hogy mindannyian a bölcselet valamilyen más területéhez is kötődtek. Ezért szükséges részletesen megismerni a professzorok tudományos kapcsolatait, szerepüket az egyetem életében és a pedagógiai közéletben. A tanítványaik köre jól jelzi a műhely általuk megvalósult kisugárzó hatásait. | The study examines the educational theory and teacher education of the so called 'Debrecen School of Educational Tought' in the frame of some social, historical and regional investigations. The study is specified by the activity of the ancient professors of the Institute of Education of the University of Debrecen, and the teacher's treaning institute of the Reformed College. In our study we inquire into what it might mean to be a professor of education at the University of Debrecen from 1912 (foundation of the University of Debrecen) to 1970. The outcome of our investigation is the statement that the work of the professors of education of the so called 'Debrecen School' form good shaped educational paradigms. The focus points of our research - in general: - Educational theories of the Protestant College of Debrecen. The foundation of the University of Debrecen. The protestant teacher education. - The teacher education and the University. The age of Professor Gyula Mitrovics. - The teacher's training school. The Age of Professor Sándor Karácsony. - Professor Árpád Kiss and the 'Debrecen School of Education'. - Professor Béla Jausz and the teacher's training. - The age of Professor László Kelemen - psychology and education.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 20:52
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/884

Actions (login required)

View Item View Item