REAL

A kortársbántalmazás (bullying) értelmezésének vizsgálata kvalitatív módszerrel – „Az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása” (HBSC) vizsgálat módszertanának kiegészítésére = A Qualitative Investigation of Bullying Interpretation. Methodological Considerations for the Health Behaviour In School Aged Children Study (HBSC)

Várnai, Dóra Eszter and Jármi, Éva and Arnold, Petra and Demetrovics, Zsolt and Németh, Ágnes and Kökönyei, Gyöngyi and Örkényi, Ágota (2018) A kortársbántalmazás (bullying) értelmezésének vizsgálata kvalitatív módszerrel – „Az iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása” (HBSC) vizsgálat módszertanának kiegészítésére = A Qualitative Investigation of Bullying Interpretation. Methodological Considerations for the Health Behaviour In School Aged Children Study (HBSC). Magyar Pszichológiai Szemle, 73 (4). pp. 519-539. ISSN 0025-0279 (print); 1588-2799 (online)

[img]
Preview
Text
0016.2018.73.4.1.pdf

Download (92kB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Az iskolai kortársbántalmazás kvalitatív vizsgálatát egy nemzetközi egészségmagatartás-kutatás részeként azzal a céllal végeztük, hogy felmérjük, a diákok bullying meghatározása (szóhasználat, jelentés, ismeretanyag) megfelel-e a kutatásban és a szakemberek által használt kortársbántalmazás koncepciónak. Mindemellett a hazai bullyingvizsgálatok néhány módszertani kihívására is választ kerestünk. Módszer: Az iskolai adatfelvételben 5–9. évfolyamos diákok vettek részt (129 fő). A tanulók fókuszcsoportokban válaszoltak strukturált interjú nyitott kérdéseire, és szógyűjtéseket végeztek. A diákok válaszait tematikus elemzésen alapuló kvalitatív módszerrel dolgoztuk fel. Eredmények: A tanulók válaszai 13 fő, és további alkategóriákba rendeződtek: az elkövető és az áldozat jellemzői, az erőviszonyok egyenlőtlensége, az ismétlődés, a kortársbántalmazás okai és következményei, a cyberbullying jellemzői, a bullying formái, továbbá a bullyinghoz kapcsolódó további agresszív események, elkülönítés másfajta agressziótól, a határ bullying és játékos élcelődés között, az elkövető és áldozat közti hasonlóságok, valamint a bullying fennmaradása, krónikussá válása, terjedése. Következtetések: A tanulók a kortársbántalmazás jellemzőiről, elkövetőiről és áldozatairól árnyaltan gondolkodnak: elméletben világosan érzékelik a bullying egyik fontos kritériumát, az erőegyenlőtlenséget. Ugyanakkor még bizonytalanok az egyes konkrét esetek megítélésében, a közbelépés mikéntjében. Olweus (1991) eddig széles körben elfogadott bullying definíciója jól használható az előfordulási gyakoriságok meghatározására, ugyanakkor érdemes az ismétlődés mellett a bántalmazás súlyosságát is figyelembe venni. Background and aims: Qualitative survey of school bullying has been carried out as a part of an international health behaviour study to test whether student’s bullying concept (wording, meaning, knowledge) matches the concept of experts and research methodology. However, some methodology challenges of Hungarian bullying researches are addressed. Methods: The data was collected among 5-9-grade-elementary and middle school students (N=129). They were presented open ended questions of semi-structured interviews and carried out word collection. The answers were processed and interpreted by using the qualitative method of thematic analysis. Results: Based on the answers of students 13 main (and another sub) domains were outlined: characteristics of the perpetrator and the victim; power imbalance; repetition; causes and consequences of bullying; attributes of cyberbullying; bullying forms; other aggression related to bullying, distinction from other forms of violence, differences between bullying and teasing; similarities of bully and the victim; and expansion of bullying. Discussion: Students presented sophisticated concepts of the attributes of bullying: theoretically they clearly understand the power imbalance that is an important criterion of bullying. However, there are many uncertainties in evaluating given real cases and in what way intervention. The widely used definition of Olweus is appropriate in Hungarian bullying research for determining prevalence. However, beside repetition, severity of bullying should also be taken into consideration.

Item Type: Article
Additional Information: MTA KFB támogatási szerződés alapján archiválva
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Violetta Baliga
Date Deposited: 27 Feb 2019 14:02
Last Modified: 31 Dec 2020 00:30
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/91548

Actions (login required)

Edit Item Edit Item