REAL

Egy lehetséges iskolai „jógyakorlat” az újraélesztés kortársoktatásában. Egy egészségfejlesztési program első tapasztalatai = A potential best practice of cardiopulmonary resuscitation training by peer education in schools First experiences of a health educative program

Fritúz, Gábor and Gradvohl, Edina and Feith, Helga Judit and Lukács, J. Ágnes and Falus, András and Gál, János (2019) Egy lehetséges iskolai „jógyakorlat” az újraélesztés kortársoktatásában. Egy egészségfejlesztési program első tapasztalatai = A potential best practice of cardiopulmonary resuscitation training by peer education in schools First experiences of a health educative program. Orvosi Hetilap, 160 (46). pp. 1816-1820. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
650.2019.31588.pdf

Download (197kB) | Preview

Abstract

Absztrakt: A kutatási cél az alapszintű újraélesztés (laikus újraélesztés – basic life support, BLS) kortársoktatók által iskoláskorú diákok számára történő készségszintű megtanítása és annak tudományos mérőeszközzel történő hatékonyságvizsgálata. Az újraélesztést a nemzetközileg elterjedt négylépcsős készségátadási módszerrel oktattuk. A betanítás eredményességét kérdőíves módszerrel, szociológiai szempontok bevonásával is követtük (n = 91). Az újraélesztésre vonatkozó korábbi tudás és attitűd felmérése után, az általunk alkalmazott eljárás reprodukálható elsajátítása mellett kiemelhető egy váratlan szituációhoz való alkalmazkodásra történő hajlandóság fokozása is. Mindez jelentős életkori eltéréseket nem mutatott. A laikus újraélesztés vállalására irányuló érzékenyítő és technikai tréning eredményes nevelési eljárást igazol. Az alkalmazott kortársoktatási modell alkalmasnak mutatkozik az újraélesztési ismeretek átadására. Orv Hetil. 2019; 160(46): 1816–1820. | Abstract: Basic life support (BLS) teaching by peer-educators to school-age students was studied by evaluating their effectiveness. BLS resuscitation was taught by the internationally accepted four-stage skill teaching approach. The effectiveness of the training was followed by sociological measuring instruments (n = 91). Compared to the students’ previous knowledge and attitudes about resuscitation, an increased willingness to adapt to an unexpected situation can be observed besides acquiring a reproducible method of CPR. The findings did not show significant age differences. Sensitivity and technical training in lay resuscitation is a successful educational process. The applied peer-education model is suitable for transferring resuscitation knowledge and skills. Orv Hetil. 2019; 160(46): 1816–1820.

Item Type: Article
Subjects: R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
Depositing User: Ágnes Sallai
Date Deposited: 23 Mar 2020 07:49
Last Modified: 23 Mar 2020 07:49
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/107388

Actions (login required)

Edit Item Edit Item