REAL

Konspecifikus és heterospecifikus szociális információszerzés lehetőségei és korlátai kutyák esetében = Possibilities and constrains of conspecific and heterospecific acquisition of social information in dogs

Miklósi, Ádám and Dóka, Antal and Gácsi, Márta and Kubinyi, Enikő and Pongrácz, Péter and Topál, József and Vas, Judit and Virányi, Zsófia (2011) Konspecifikus és heterospecifikus szociális információszerzés lehetőségei és korlátai kutyák esetében = Possibilities and constrains of conspecific and heterospecific acquisition of social information in dogs. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
Text
49615_ZJ1.pdf

Download (159kB) | Preview

Abstract

Jelen kutatás fő célja az volt, hogy kibővítsük ismeretünket a kutyák szociális tanulási képességeit illetőleg. Számos különböző helyzetben vizsgáltuk, hogy vajon a kutyák tanulnak-e fajtárstól illetve embertől megfigyelés révén. Az ún. „két-akciós”teszt alkalmazásával kimutattuk, hogy a fajspecifikus preferenciák ellenére a kutyák preferenciát mutatnak a demonstrátor által mutatott akcióra. Először végeztünk olyan kísérletsorozatot, amelyben a kutyákat három eltérő szociális tanuláson alapuló tesztben vizsgáltuk. Kiderült, hogy egyes egyedek konzekvensen jobban teljesítenek az ilyen feladatokban, ugyanakkor az eredményeik nem függnek össze a kommunikációs valamint egyéni tanulási helyzetben mutatott viselkedéssel. Egy új kísérletsorozat révén általánosítottuk korábbi eredményeinket, azaz kimutattuk, hogy a kutyák általában rendelkeznek a funkcionális imitációhoz minimálisan szükséges képességekkel. A megfelelően tréningezett kutyák képesek kételemű akciósorozat ismétlésére, rövid ideig emlékeznek a demonstrált akcióra. Más kutatókkal együtt kidolgoztuk és összehasonlító kísérletekben vizsgáltok, hogy miképp lehet az ún. pedagógiai modellt alkalmazni a kutya esetében. Az eredmények itt is felvetik a viselkedés szintű funkcionális analógia lehetőségét kutya és ember (10-12 hónapos csecsemő) között. Összefoglalva, jelen pályázat keretében nagyon fontos felismeréseket tettünk a kutyák szociális tanulási képességeit illetően, így ma jobban tudjuk értelmezni, hogy milyen jellegű szociális információ segíti a kutyák beilleszkedését az emberi csoportokba. | The main aim of the present studies was to extend our knowledge on dogs' ability to learn socially. We have investigated in several experimental situations whether dogs can learn from humans or conspecifics. In the so called ""two action tests"" we have shown that despite species-specific preferences dogs show preferences for the action which was shown by the demonstrator. We were the first to use such a series of social learning tests in which we investigated the dogs in all three tasks in parallel. We have revealed that certain individual dogs are more inclined to perform well is social learning tasks, but at the same times this seems not to be associated with their ability to read human communicative cues, and their performance in spatial learning tasks. In a novel series of experiments we have generalised our previous findings that dogs have the minimal skills to show functional imitative behaviour. Dogs trained to imitate human actions are able to copy two-action sequences, memorize the demonstration for a short time. Together with other researchers we have worked out and tested in comparative how to so called pedagogical hypothesis can be tested in dogs. Our results showed that this phenomenon in dogs could be also a case for functional analogy between humans (10-12 months old children) and dogs. In summary, we have made important new insights on social learning skills in dogs, so today we can understand much better what sort of social information is gathered by dogs, and how this helps them to get integrated into human groups.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Zoológia
Subjects: Q Science / természettudomány > QL Zoology / állattan
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 05:52
Last Modified: 17 Jul 2014 09:42
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/11643

Actions (login required)

Edit Item Edit Item