Gereben, Ferencné and Csákvári, Judit and Csiky, Erzsébet and Erdélyi, Andrea and Prónay, Beáta and Radványi, Katalin and Szabó, Ildikó (2012) Korszerű diagnosztikai és terápiás eljárások alkalmazása a speciális szükségeletű, sajátos nevelési igényű súlyosan, halmozottan sérült személyek szociális adaptációjának és inklúziójának támogatására = Implementation of modern diagnostic and remedial approaches among individuals with special needs and serious, multiple impairments. Project Report. OTKA.
|
PDF
61463_ZJ1.pdf Download (170kB) | Preview |
Abstract
Az OTKA K-61 463. sz. kutatása 2006-2009/2010 között a súlyosan, halmozottan sérült (SHS) populáció sajátosságainak megismerése és megsegítése szempontjából nagy jelentőségű, példa nélküli a hazai gyógypedagógia tudományban, a gyógypedagógiai pszichológia és pszichodiagnosztika területén. A komponens: új diagnosztikus eljárások SHS személyek különböző csoportjainál; a B-komponens: a gesztus-nyelv, nyelvi-kommunikációs terápiás eljárás használata. Megvett tesztek: Battelle Developmental Inventory – 2nd. (BDI-2); Scales of Independent Behaviour – Revised Full Early(SIB-R); SIB-R for Visual Impairment (SIB-R VI); Parenting Stress Index (PSI-III); Stress Index for Parents of Adolescence (SIPA); Support Intensity Scale (SIS); a Bielefeld Observation Scales for Blind Infants and Preschoolers (BOS-BLIND); Göttinger Entwicklungstest der Taktil-kinaesthetischen Wahrnehmung, Diagnostischer Elternfragebogen zur Taktil-Kinaesthetischen Responsivitaet im frühen Kindesalter, Marburger Sprachverstaendnistest für Kinder, Kinderdiagnostik System-2 (Geistige Behinderung). A 466 fős 0-3, 6-8, 8-20 éves korúakra és felnőttekre kialakított almintákon az empirikus eredmények alátámasztották a vizsgálóeljárások alkalmasságát az SHS személyekre. B-komponens elterjesztette a gesztus nyelvet. A kutatás sikere hozzájárult az SHS személyek állapotfeltárásához és az egyéni életminőséget pozitívan befolyásoló terápiás technika elterjedéséhez. | Research 2006-2009/2010 had proven to identify & support seriously multiply impaired (SMI) individuals. Research aims were without precedent in special education science, psychology & psycho-diagnostics. Axis of A component: to use new diagnostic methods. Axis of B: implementation, evaluation of “gesture language” as a new language-communication therapeutic approach. Tests used: Battelle Developmental Inventory – 2nd Ed.; Scales of Independent Behaviour – Revised Full (SIB-R), SIB-R Visual Impairment, Parenting Stress Index; a Stress Index for Parents of Adolescence; Support Intensity Scale; Bielefeld Observation Scales for Blind Infants & Preschoolers and Göttinger Entwicklungstest der Taktil-Kinästhetischen Wahrnehmung, Diagnostischer Elternfragebogen zur Taktil-Kinästhetischen Responsivität im frühen Kindesalter, Marburger Sprachverständnistest für Kinder, Kinderdiagnostik System-2 (Geistige Behinderung). Results: 552 records of 464 subjects, age groups of 0-3, 6-8, 8-20+. B evaluated effects of “gesture language”. During the K-61463 research new diagnostic methods were adapted which are indispensable for diagnostics of SMI individuals & the permeation of therapeutic techniques & methods to influence positively the individual quality of life. The results have their effect on the education of the future professionals, facilitates the reformation of the special education psychology & psycho-diagnostic, theoretical & empirical approach in the diagnostics of SMI population.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pszichológia |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia |
Depositing User: | Kotegelt Import |
Date Deposited: | 01 May 2014 05:54 |
Last Modified: | 18 Aug 2014 10:54 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/11718 |
Actions (login required)
Edit Item |