REAL

A vidéki térségek közforgalmú közlekedési hálózatának fejlődése Magyarországon a kezdetektől a XXI. század elejéig = Development of the public transport network of rural areas in Hungary from the roots until the beginning of the 21st century

Lieszkovszky, József Pál and Hardi, Tamás and Ács, Balázs (2021) A vidéki térségek közforgalmú közlekedési hálózatának fejlődése Magyarországon a kezdetektől a XXI. század elejéig = Development of the public transport network of rural areas in Hungary from the roots until the beginning of the 21st century. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 35 (2). pp. 89-109. ISSN 0237-7683 (nyomtatott); 2062-9923 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
210205.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB) | Preview

Abstract

A tanulmány célja a hazai vidéki térségek közforgalmú közlekedéssel való ellátottságának áttekintő bemutatása, a közúti és a vasúti személyszállításra fókuszálva. Ez a felosztás gyakorlatilag a Volán társaságok és a MÁV szolgáltatásait jelenti, a többi szereplő jelenléte a piacon jelképesnek tekinthető. A tanulmány a vasúti és a közúti személyszállítást együttesen kezeli, bemutatva a két alágazat piaci szerepét és annak változásait az elmúlt száz év öt különböző időszakaszában. A két alágazat versenye és együttműködése, kiegészítő és/vagy helyettesítő szerepe létezésükkel egyidős. A vasúti technológia korábban jelent meg, és forradalmi változásokat okozott a helyváltoztatásokban, a közúti közlekedés térnyerésével, először az autóbusz, majd a személygépkocsi elterjedésével azonban a vasút szerepe – a vidéki területeken – jelentősen lecsökkent, néhol meg is szűnt. A regionális vasúti hálózat fejlődése, elsősorban gazdasági okokból, már XX. század első harmadában megállt. A század második fele a világon szinte mindenütt a regionális személyszállítás visszaszorulását hozta el, mely a személyszállításra használt vasúti pályahálózat hosszának csökkenésében is tükröződött. A folyamat Magyarországon elsősorban a hetvenes években, valamint 2006-2009 között ment végbe. A vonatokat jellemzően autóbuszok pótolták, és ennek – a költségmegtakarítás mellett – jelentős szociológiai hatásai voltak. 2010 óta a vasúti közlekedés hazánkban újra a közlekedéspolitika fókuszába került, jelentős fejlesztések zajlanak, a mellékvonalak sorsa azonban hosszú távon rendezetlen. A vasúti és autóbusz-közlekedés fokozottabb összehangolására, az egységes kínálat kialakítása érdekében számos intézkedés történik, a két alágazat egyre kevésbé versenytársa egymásnak, kiegészítő szerepük erősödik.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: közforgalmú közlekedés; vidéki térségek; Magyarország
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE1 Transportation / szállítás > HE11 Transport of persons / személyszállítás
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 09 Jun 2021 07:07
Last Modified: 01 Sep 2021 23:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/126444

Actions (login required)

Edit Item Edit Item