REAL

Aktuális budapesti közlekedésfejlesztési elképzelések multidiszciplináris vizsgálata: a déli HÉV-ek fejlesztésének kérdése = Multidisciplinary analysis of actual transport developments in Budapest: the development issue of the southern suburban railways

Juhász, Mattias and Fleischer, Tamás (2021) Aktuális budapesti közlekedésfejlesztési elképzelések multidiszciplináris vizsgálata: a déli HÉV-ek fejlesztésének kérdése = Multidisciplinary analysis of actual transport developments in Budapest: the development issue of the southern suburban railways. TÉR ÉS TÁRSADALOM, 35 (3). pp. 234-256. ISSN 0237-7683 (nyomtatott); 2062-9923 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
20210310.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (14MB) | Preview

Abstract

A tanulmány többszempontú elemzés alapján arra a következtetésre jut, hogy a Budapest déli részén felgyorsított előkészítés alatt álló HÉV/ÉDRV projekt megvalósítása a jelenleg tervezett formájában nem javasolható. A kiinduló kérdés az, hogy a budapesti közlekedés mai hálózatában indokolt és célszerű-e újabb belvárosi kapcsolatot teremtő metróvonalat építeni. A szerzők a válasz érdekében összevetik és értékelik az említett fejlesztésnek és lehetséges alternatív változatainak a várható forgalmi, területfejlesztési potenciálra gyakorolt, illetve közgazdasági hatásait. A dolgozatban a hazai gyakorlatban rutinszerűen használt eljárások mellett olyan vizsgálati módszereket (pl. költség-haszon elemzés kiterjesztése, területfejlesztési potenciálra gyakorolt hatásbecslése) is bemutatnak, amelyek kísérleti jellegűek, céljuk a közberuházások döntés-előkészítési folyamatának módszertani fejlesztése, a szakmai gyakorlatnak a tudományos eredményekhez történő közelítése. A számítások alapján önmagában egyik jelentős új építéssel járó gyorsvasúti fejlesztéstől sem várható stabil társadalmi megtérülés, ezért megvalósításuk sem javasolt. E megállapítást strukturális (városszerkezeti és közlekedéshálózati) érvek is erősítik, hiszen a projekt hatására hátrányosan, a centralitást erősítve változna a közlekedési rendszer szerkezete. A tanulmány ezért a déli HÉV-fejlesztések esetében teljes körű felújítást, járműcserét, valamint a H6-H7 vonalak felszíni összekötését javasolja (a 0/B. Boráros változat szerint). Ezen túlmutató beruházás a kapott eredmények alapján indokolatlan és szuboptimális, illetve társadalmi szempontból várhatóan nem hatékony.

Item Type: Article
Additional Information: A tanulmány harmadik szerzője - a munkahelyéhez köthető publikációs tilalom miatt - anonim.
Uncontrolled Keywords: közlekedésfejlesztés; területi elérhetőség; közlekedési modellezés; költség-haszon elemzés; városszerkezet
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 19 Oct 2021 08:55
Last Modified: 01 Dec 2021 00:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/132710

Actions (login required)

Edit Item Edit Item