REAL

Szülői bevonódásés az iskolai teljesítmény kapcsolata az országos kompetenciamérés 2017-es és 2018-as adatainak tükrében

Nyitrai, Erika and Harsányi, Szabolcs Gergő and Koltói, Lilla and Kovács, Dóra and Kövesdi, Andrea and Mátay, Gábor and Nagybányai-Nagy, Olivér and Pusker, Máté and Simon, Gabriella and Smohai, Máté and Takács, Nándor and Takács, Szabolcs (2019) Szülői bevonódásés az iskolai teljesítmény kapcsolata az országos kompetenciamérés 2017-es és 2018-as adatainak tükrében. Psychologia Hungarica Caroliensis, 7 (4). pp. 7-51. ISSN 2064-2504

[img]
Preview
Text
EPA02497_psychologia_2019_04_007-051.pdf

Download (436kB) | Preview

Abstract

A tanulók iskolai teljesítményét befolyásoló tényezőket számos kutatás tárgyalja a tanuló, az iskola és a szülő(k) oldalárólis. Kiemelt kutatási téma a szülői bevonódás jelensége és annak hatása a tanulók teljesítményére. Ezeket a kutatói beszámolókat olvasva azonban számos inkonzisztens eredménnyel találkozhatunk. Az okokat kutatva azt láthatjuk, hogy a fent említett kutatások eltérnek a szülői bevonódás definíciójában, így az annak mérésére használt mutatókban, az iskolai teljesítmény mérésére használt mutatókban, a vizsgált tanulók életkorában, valamint a témában megkérdezettek személyében. Jelen tanulmányban részben ennek a sokszínűségnek, ellentmodásosságnak a bemutatására vállalkozunk. Részben annak jártunk utána, hogy a szülői bevonódás Országos kompetnciamérésben mért formái hogyan függnek össze a tanulók kompetenciamérésben mutatott teljesítményével az elmúlt két év adatai tükrében. Vagyis az olyan otthoni történések, mint a szülők házi feladat elkészítésében nyújtott segítsége; az iskolai történésekről való otthoni beszélgetés; az éppen olvasottakról való beszélgetés a családtagokkal; a közösen végzett házimunka; és a közös munka a kertben, műhelyben, milyen összefüggést mutat a különböző korú tanulóknak az Országos kompetenciamérés (OKM) során mutatott olvasási-szövegértési és matematikai teljesítményével. A szerzők a tanulmány alapjául szolgáló kutatást az Országos kompetenciaméréskutatócsoport 20642B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet-és Társadalomtudományi Kara által finanszírozott pályázat keretében végezték. Dolgozatunkmellékleteként angol nyelven is közöljüktanulmányunkat.

Item Type: Article
Additional Information: ISSN online: 2064-3101
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
Depositing User: Zsolt Baráth
Date Deposited: 07 Jun 2022 11:09
Last Modified: 07 Jun 2022 11:09
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/143491

Actions (login required)

Edit Item Edit Item