Ambrusné Magony, Leonetta Petra (2020) A tanulmányi eredményességgel összefüggésbe hozható tényezők az országos kompetenciamérés adatai alapján. Psychologia Hungarica Caroliensis, 8 (4). pp. 240-299. ISSN 2064-2504
|
Text
EPA02497_psychologia_2020_04_240-299.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A cikkben a 2017-es Országos Kompetenciamérésben résztvevő 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók adatai alapján vizsgálom a teljesítményt a családi háttér, a motiváció és az óvodában töltött évek számának tükrében. A családi háttéren belül a családiháttér-indexet, a testvérek számát, valamint a szülői bevonódottságot emelem ki. Modellemet az IBM SPSS 25 statisztikai program lineáris regressziós eljárásával teszteltem. Az eredmények értelmében elmondható, hogy a fentnevezett változók közül a családi háttérnek van a legnagyobb jelentősége a tanuló teljesítményének tekintetében. Emellett az eredmények alapján elmondható, hogy a testvérek számának növekedése negatív összefüggésben van a tanulmányi eredménnyel. A szülői bevonódottság tekintetében a három vizsgált kérdés eltérő összefüggésben van a tanuló tanulmányi eredményével. A gyermekkel történtek otthoni megbeszélése pozitív, míg a házi feladatban való segédkezés, valamint a gyermek olvásmányélményeinek való megbeszélése negatív összefüggést mutat a tanulmányi eredménnyel. Az óvodában töltött évek száma változó esetében elmondható, hogy a változó egységnyi növekedése pozitív összefüggést mutat a tanulmányi eredményre, ám ez az összefüggés kisebb mértékű, mint a családi háttér esetében. A családi háttér változón belül a családi-háttérindex a legmeghatározóbb. A motivációnak egészen a10. véfolyamig nem látjuk kiemelkedését, ám 10. évfolyam esetén a motiváció jelentősége standardizált esetben elsődlegessé válik. A szerző a tanulmány alapjául szolgáló kutatást az Országos kompetenciamérés kutatócsoport 20642B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara által finanszírozott pályázat keretében végezték. Dolgozatom mellékleteként angol nyelven is közlöm tanulmányomat.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | ISSN online: 2064-3101 |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 08 Jun 2022 09:32 |
Last Modified: | 08 Jun 2022 09:32 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/143552 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |