REAL

Polányi hatása a marketingelméleti iskolákra

Berács, József (2022) Polányi hatása a marketingelméleti iskolákra. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 69 (12). pp. 1533-1554. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
03BeracsJozsefA.pdf

Download (276kB) | Preview

Abstract

Polányi Károly újságíró, gazdaságtörténész, gazdaságantropológus 1944-ben írta meg fő művét, A nagy átalakulást, amely korunk sok problémájára is választ kínál. Alaposan elemezte a 19. században létrejött liberális önszabályozó piac működését, amelyben a föld, a munkaerő és a pénz is áruvá vált, amelyek természetüknél fogva nem erre rendeltettek. A tanulmány Polányi gazdaságantropológiai kutatásai alapján mutatja be a koordinációs mechanizmusok – a redisztribúció, a reciprocitás és a piaci csere – fő jellemzőit. A kereskedelem négy területét – a személyzet, a javak, a szállítás és a kétoldalú jelleg – Polányi a mai közgazdasági és üzleti tudomány szempontjából is releváns módon, a primitív, az archaikus és a modern társadalmak elemzésével tárta fel. A marketing fejlődése, amely egyre inkább magában foglalja a kereskedelmet is, történelmileg egybeesett a liberális piacgazdaság kialakulásával. Polányi nézeteinek összehasonlítása a marketingelméleti iskolákkal – kiemelten a funkcionális és az árupiaci iskolával – igazolta, hogy helytelen a semleges marketinget a liberális kapitalizmus szolgálólányaként interpretálni. Polányi vezérelve, a társadalom és az emberek érdekeinek a középpontba állítása összhangban van a marketing évszázados filozófiájával.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: M3, N7, P1.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HC Economic History and Conditions / gazdaság története és alapelvek > HC1 History of economic theories / közgazdasági elméletek
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Dec 2022 13:16
Last Modified: 09 Dec 2022 13:16
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/154563

Actions (login required)

Edit Item Edit Item