Csontos, Réka Sára and Szabó, Zsolt Roland (2018) A versengés új színterei : platformok stratégiaimenedzsment-megközelítésből. VEZETÉSTUDOMÁNY, 49 (9). pp. 57-69. ISSN 0133-0179
|
Text
VT_2018n9p57.pdf - Published Version Download (587kB) | Preview |
Abstract
A platformosodás jelenségének vizsgálata feltörekvő kutatási terület, az olyan cégek sikerei nyomán, mint az Apple, Facebook vagy Google. Jelen cikk a témakörben írt nemzetközi szakirodalmakat gyűjti össze és elemzi, megvizsgálva a platform fogalmát stratégiai menedzsment, piacelmélet (IO) és technológiai menedzsment szempontjából. A stratégiai menedzsment nézőpontjából a platformok sikerességét alapvetően három tényező határozza meg (1) a hálózati hatás ereje, (2) a platform minősége és (3) a résztvevői. Szerzők, a sikertényezőket interakció-alapú, viselkedési, stratégiai és funkcionalista megközelítésekből is vizsgálva, három propozíciót fogalmaznak meg, melyeket empirikus kutatásokkal érdemes a későbbiekben tanulmányozni. Megállapították, hogy a platformok sikere az üzleti modell felépítésétől függ, hiszen a szabályozó mechanizmusokon keresztül a tulajdonos vállalat tudja kontrollálni, kik és hogyan szerepelhetnek, állíthatnak elő szolgáltatást a vevők részére a platformon. Végső soron az alkotók által generált tartalom az, ami közvetlenül befolyásolja a fogyasztóknak nyújtott minőséget.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | versenyképesség, megújulás, üzleti modell, technológiai menedzsment, piacelmélet |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem > HF5001-6182 Business management / üzleti menedzsment |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 05 May 2023 09:55 |
Last Modified: | 05 May 2023 09:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/164990 |
Actions (login required)
Edit Item |