REAL

Traumatudatos és traumafókuszú háborús filmek. Az amerikai és magyar példa

Pintér, Judit Nóra and Stőhr, Lóránt András (2023) Traumatudatos és traumafókuszú háborús filmek. Az amerikai és magyar példa. APERTÚRA, 18 (2). pp. 34-58. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2023 tél_Pintér Judit Nóra ‒ Stőhr Lóránt_Traumatudatos és traumafókuszú háborús filmek. _Az amerikai és a magyar példa..pdf - Updated Version

Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
Text
PinterJuditNoraStohrLorant_Traumatudatosestraumafokuszuhaborusfilmek.Azamerikaiesmagyarpelda2023.tel.pdf - Published Version

Download (5MB) | Preview

Abstract

A trauma fogalmának kialakulása és a poszttraumás szindróma tünetegyüttésének megalkotása szoros összefüggésben áll a háborút megjárt katonák lélektani vizsgálatával. A trauma eredendően harctéri trauma, a PTSD pedig elsősorban a vietnámi háború veteránjainak trauma megélése nyomán került be a pszichológiai diagnosztikába. Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy a háború okozta trauma mikor került a játékfilmek fókuszába, milyen összefüggés van a trauma fogalmának elterjedése és a veteránok traumás élményeinek nyilvánosság elé kerülése között. A tanulmányban a traumafogalom történetének rövid bemutatása után definiáljuk, hogy mit is értünk traumatudatosságon, illetve traumafókuszon a filmek tekintetében. A fogalmak tisztázása és evolúciójuk bemutatása érdekében filmtörténeti kontextusba helyezzük a háborús trauma kérdéskörét, áttekintjük az egyetemes filmművészet paradigmatikus irányzata, Hollywood veteránfilmjeinek legfontosabb történeti fázisait. A tanulmány utolsó szakaszában a magyar filmtörténetben vizsgáljuk az amerikai filmben detektált megközelítéseket és fázisokat, alaposabban sorra vesszük a traumatudatos, illetve traumafókuszú háborús filmek megjelenését és azok történetét, továbbá behatóbban is elemzünk két művet (Fábián Bálint találkozása Istennel, Mindörökké). | The development of the concept of trauma and the formation of the symptomatology of post-traumatic syndrome are closely related to the psychological examination of soldiers who have experienced war. Trauma is inherently battlefield trauma, and PTSD has entered psychological diagnostics primarily through the trauma experienced by Vietnam War veterans. In this study, we examine when war-related trauma became a focus of feature films, the relationship between the spread of the concept of trauma and the publicity of veterans’ traumatic experiences. After a brief introduction to the history of the concept of trauma, we define what we mean by trauma awareness and trauma focus in terms of films. To clarify the concepts and show their evolution, the issue of war trauma is placed in a film historical context, and the most important historical phases of Hollywood’s veteran films, a paradigmatic movement in international cinema, are reviewed. In the final section of the paper, we examine the approaches and phases detected in American cinema in Hungarian film history, take a closer look at the emergence of trauma-conscious and trauma-focused war films and their history, and analyse two works in more detail (Bálint Fábián’s Encounter with God, Forever).

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 08 Jun 2023 11:37
Last Modified: 10 Mar 2025 13:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/166877

Actions (login required)

Edit Item Edit Item